|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
(1) Typy proměnných (2) Deskriptivní statistiky (tabulky, grafy, míry polohy a variability) (3) Normální rozdělení (4) Intervaly spolehlivosti (5) Jednovýběrové a dvouvýběrové testy (6) Test dobré shody a analýza kontingenčních tabulek viz sylabus na www.oba.zcu.cz
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 40 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit základní popisné statistiky (např. průměr, medián, rozsah) |
| rozpoznat odbornou práci založenou na metodologii kvantitativních šetření |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat základní funkce v prostředí MS Excel (či podobném software) |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
| po technické stránce napsat a formátovat odborný text v MS Word (či podobném software) |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| podle typu dat navrhnout základní metody pro jejich hodnocení |
| vysvětlit algoritmus testování hypotéz, názvy základních testů a jejich uplatnění na konkrétních příkladech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| ovládat pokročilejší funkce MS Excel |
| vytvořit popisnou statistiku pro proměnné a naformátovat výsledné tabulky a grafy podle zvyklostí v mezinárodních odborných časopisech |
| použít alespoň jeden statistický software a využít pro základní analýzu dat |
| porozumět a především správně interpretovat výstupy z analýz publikovaných v odborné literatuře |
| vybrat odborný problém, získat data, navrhnout postup analýzy a podat o tom zprávu ve formě krátkého textu strukturovaného podle pravidel odborných článků |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Skupinová konzultace, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Skupinová konzultace, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bernard, Harvey Russell. Research methods in anthropology : qualitative and quantitative approaches. Walnut Creek : Altamira Press, 1995. ISBN 0-8039-5245-7.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 1998. ISBN 80-7184-141-2.
-
Efron, Bradley; Tibshirani, Robert J. An introduction to the bootstrap. Boca Raton : Chapman & Hall, 1993. ISBN 0-412-04231-2.
-
Hendl, Jan. Přehled statistických metod zpracování dat : analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1.
-
Manly, B. F. J. Randomization, Bootstrap And Monte Carlo Methods in Biology. LondonChapman and Hall, 1991.
-
Sokal, Robert R.; Rohlf, F. James. Biometry : the principles and practice of statistics in biological research. 3rd ed. New York : W.H. Freeman and Company, 2001. ISBN 0-7167-2411-1.
-
Zar, Jerrold H. Biostatistical analysis. New Jersey : Prentice Hall, 1999. ISBN 0-13-081542-X.
|