Vyučující
|
-
Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Příbuzenství, spřízněnost, reprodukce. Biologická reprodukce, představy o početí, sdílená substance a definice příbuzenství. 2. Enkulturace a životní etapy. Kulturní variabilita chápání životních etap a přístupů k nim. Přechodové rituály. Věkové třídy. 3. Manželství v mezikulturní perspektivě. Výběr manželského partnera. Kulturně specifické podoby manželství (monogamie, polygynie, polyandrie). 4. Rodina a domácnost. Rodina a domácnost: reprodukce a produkce? Typologie postmaritální rezidence, typologie rodinných domácností. 5. Příbuzenství a sociální organizace. Patrilineární a matrilineární systémy. Typy descendentních skupin. Rody, klany, moiety. 6. Sexualita a incestní tabu. Pravidla upravující sexuální vztahy. Zákaz incestu jako kulturní univerzálie? Kulturní variabilita incestního tabu. 7. Pohlaví a gender. Mužství a ženství. Dichotomie pohlaví/gender. Biologické rozdíly vs. sociální konstruovanost genderu (a pohlaví?). 8. Sociální status a genderové role. Dělba práce a statusová hierarchie ve vztahu k genderu. Genderová socializace. Genderové stereotypy 9. Gender a sexualita v mezikulturní perspektivě. Tělesnost a sexualita. Sexuální identity a sexuální chování a jejich kulturní variabilita. 10. Od antropologie žen k feministické antropologii. Reprezentace ženy v antropologii. Vývoj zájmu o genderová témata v antropologii. 11. Koncept sociálních sítí v antropologii. Vymezení, historie, hlavní postavy. Manchesterská škola. 12. Sociologie rodiny a koncept sociálních sítí. Rodina v sociologické perspektivě. Historický vývoj, koncepty, ohniska zájmu. Styčné body s antropologií.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné postupy sociální antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
na základní úrovni charakterizovat koncepty, pojmy, terminologii, teoretické směry a historický vývoj antropologického studia rodiny a příbuzenství |
charakterizovat a analyzovat základní teoretická východiska sociálních věd (sociální antropologie, historická demografie, historická antropologie) při studiu rodiny a genderu |
porozumět a charakterizovat kategorii genderu a tomu, jak je tento koncept používán v sociálních vědách |
charakterizovat kulturní podmíněnosti genderových a příbuzenských vztahů |
kriticky hodnotit kategorii genderu a popsat jak je používána v sociální antropologii |
charakterizovat základní linie bádání antropologie rodiny a genderu |
popsat kulturní rozmanitost genderových rolí |
Odborné dovednosti |
---|
analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
formulovat hlavní argumenty biologického a kulturního determinismu |
interpretovat hlavní linie antropologického zájmu o gender a tělesnost |
kriticky analyzovat antropologické texty věnované příbuzenství a genderu |
aplikovat antropologické koncepty genderu a příbuzenství na aktuální společenské fenomény |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostatná práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Ardener, Shirley. Defining females : the nature of women in society. Providence : Berg, 1993. ISBN 0-85496-727-3.
-
Bocková, G. Ženy v evropských dějinách. Od středověku do současnosti.. Praha: NLN, 2007.
-
Busby, Cecilia. The performance of gender : an anthropology of everyday life in a south indian fishing village. London . Athlone Press, 2000. ISBN 0-485-19671-9.
-
Carsten, Janet et. al. After kinship. Cambridge University Press, London, 2004.
-
Fine, Cordelia. Testosterone rex: unmaking the myths of our gendered minds. Icon Books, 2017.
-
Goody, J. Proměny rodiny v evropské historii. Historicko-antropologická esej,. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Moore, H. L. A passion for difference. Essays in anthropology and gender. Cambridge, Polity Press, 1994.
-
Možný, Ivo. Rodina a společnost. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
-
Oakleyová, Ann. Pohlaví, gender a společnost. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
-
Parkin, Robert a Stone, Linda. Kinship and Family. An Anthropological Reader.
-
Saini, Angela. Od přírody podřadné: jak se věda mýlila v ženách. Academia, 2018.
-
Stone, Linda. Kinship and Gender:An Introduction. Boulder: WestviewPress, 1997.
-
Valle, Teresa del. Gendered anthropology. London : Routledge, 1993. ISBN 0-415-06127-X.
|