|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
1. week - 22. 9. (Introduction into anthropological study of language) 2. week - 29. 9. (Origins and development of language, historical overview of early concepts of language from antiquity till modern period. Universal grammar, Port-Royal Grammar; representation theory) 3. week - 6. 10. (Comparative linguistics; philology and orientalism; maldogramatics and Coppenhagen school) 4. week - 13. 10. (Fundamentals of modern linguistics and sémiology: CH. S. Pierce a F. De Saussure; concept and character of symbol and meaning. Systematic concept of language. Origins of structural linguistics. Diachronism and synchronism, components of symbol, character of symbol, syntagems and paradigms) 5. week - 20. 10. (Structural linguistics of F. De Saussura, Russian formalism, Prague linguistic circle; phonetics and phonology) 6. week - 27. 10. (Structural anthropology and linguistics; Claude Lévi-Strauss) 7. week - 3. 11. (Franz Boas, American linguistic anthropology and theory of linguistic relativism; Sapir-Whorf hypothesis) 8. week 10. 11. (Linguistic anthropology and socio-linguistics; generative and transfomarion linguistics) 9. week - 17. 11. (Discursive theory; discursive regularities and discursive practices) 10. week - 24. 11. (Gramatology a deconstructivism; utilization of deconstructivist theory in anthropology) 11. week - 8. 12. (Analytical approaches to language. Theory of language acts and cognitive linguistics) 12. week - 15. 12. (Linguistic models in anthropology, dialogical paradigma and other concepts of literary theory used in social sciences) 13. week - 22. 12. (Final test)
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Self-study of literature, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 15 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| základních interpretačních a analytických postupů sociokulturní antropologie |
| charakterizovat základní sociokulturní teorie kultury |
| charakterizovat základní konceptuální aparát sociokulturní antropologie |
| Skills |
|---|
| porozumět anglicky psanému textu |
| číst a kriticky rozebrat odborný text |
| využívat elektronické informační zdroje |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit pojmy a konceptuální nástroje v oblasti lingvistické antropologie, teorie jazykového relativismu, strukturalismu, sémiologie, sémantiky, sociolingvistiky, teorie řečových aktů, teorie diskursu, dekonstrukce, dialogického a kognitivního pojetí jazyka |
| vysvětlit způsoby využití lingvistických modelů v sociokulturní antropologii |
| popsat či shrnout historický vývoj antropologických, lingvistických a filozofických koncepcí jazyka |
| Skills |
|---|
| aplikovat základní interpretační postupy prezentovaných přístupů ke zkoumání jazyka |
| identifikovat, klasifikovat a analyzovat jednotlivé jazykové jevy |
| kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Textual studies |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Self-study of literature |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration |
| Seminar classes |
| Textual studies |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Written exam |
| Test |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Test |
|
Recommended literature
|
-
Barthes, Roland. Kritika a pravda. Praha : Dauphin, 1997. ISBN 80-86019-53-5.
-
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Černý, Jiří; Holeš, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
-
Hawkes, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
|