|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Uvedení do diskurzu vizuální antropologie se zřetelem k tématu multimediální komunikace. 2. Představení možností fotografie, audiovizuálního záznamu a multimediálních prostředků v kontextu antropologického výzkumu. 3. Nácvik pořizování audiovizuálního záznamu (práce s kamerou) a jeho zpracování (střih, střihová dramaturgie) se zřetelem k potřebám antropologického výzkumu a výuky 4. Představení a nácvik aplikace vybraných společenskovědních metod analýzy audiovizuálních artefaktů a obrazů vzniklých v různých kulturních či sociálních kontextech
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Laboratorní praktika, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 23 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat základní principy etnografického výzkumu |
| vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
| charakterizovat a kriticky aplikovat základní koncepty společenských věd |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět odborné literatuře |
| ovládat základy fotografického přístroje |
| aplikovat v základních rysech naučené postupy kvalitativního výzkumu |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat konceptuální a metodologická východiska vizuální antropologie a digitální etnografie |
| vysvětlit a obhájit tezi, že audiovizuální záznam nepředstavuje objektivní otisk sociální reality, ale způsob její interpretace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně použít audiovizuální technologie a postupy filmové dokumentaristiky (scénář, střih, práce s kamerou) v kontextu antropologického výzkumu, resp. při prezentaci antropologicky relevantních témat |
| interpretovat audiovizuální, filmové a multimediální artefakty v perspektivě antropologického konceptuálního a metodologického aparátu |
| antropologicky relevantním způsobem interpretovat a prezentovat ?sociální realitu? s použitím audiovizuální technologie |
| samostatně vytvořit audiovizuální či multimediální produkt |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Projektová výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Laboratorní praktika, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostudium, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Kooperativní výuka, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Banks, Marcus. Visual methods in social research. London : SAGE Publications, 2001. ISBN 0-7619-6364-2.
-
Barbash, I. - Taylor, L. Cross-Cultural Filmmaking: A Handbook for Making Documentary and Ethnographic Films and Videos. U. University of California Press (November, 1997), 1997.
-
Dicks, B. Qualitative research and hypermedia: ethnography for the digital age. Sage, 2005.
-
Hampe, B. Making Documentary Films and Videos: A Practical Guide to Planning Filming, and editing Documentaries.. 2007.
-
Ruby, J. Picturing Culture Explorations of Film and Anthropology. University of Chicago Press, 2000.
-
Russell, C. Experimental Ethnography: The Work of Film in the Age of Video. Duke University Press Books, 1999.
-
Strong, Mary; Wilder, Laena. Viewpoints : visual anthropologists at work. 1st ed. Austin : University of Texas Press, 2009. ISBN 978-0-292-70671-2.
|