Vyučující
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah 1. Úvod do studia APM a do biologie člověka, obsah předmětu BACL. 2. Úvod do materiálních základů lidské dědičnosti a vzniku variability (struktura DNA, replikace, transkripce, introny a exony, splicing, mRNA, translace, tRNA, triplety a kódování aminokyselin, proteosyntéza, primární až kvartérní struktura bílkovin, funkce bílkovin a vztah ke genetickému kódu). 3. Genetické mechanismy vzniku variability (chromozomy, mutace, genetická vazba, crossing over, postreprodukční zdroje genetické variability). 4. Mendelistická dědičnost a její projevy ve fenotypu. 5. Populační genetika, rozložení alel, polymorfismus, vztah k mikroevolučním silám. 6. Buňka, buněčný cyklus, mitotické dělení a vztah fungování buňky k základům dědičnosti. 7. Pohlavní soustava, meiotické dělení a vznik pohlavních buněk, oplození a jejich propojení s genetickými mechanismy vzniku variability člověka. 8. Prenatální ontogeneze, porod, růst a postnatální vývoj v různých prostředích. 9. Hormonální regulace fyziologických procesů. Imunitní reakce organismu. 10. Nervová regulace (reflexní oblouk, od neuronu k míše). 11. Mozek, evoluce mozku a evoluční význam jednotlivých mozkových struktur. 12. Populační specificita oběhového systému v závislosti na prostředí. 13. Trávicí, dýchací a vylučovací soustava a jejich provázanost s regulačními mechanismy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
odborné znalosti je nepředpokládají |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat a charakterizovat základy anatomie a fyziologie člověka |
charakterizovat a popsat zdroje variability člověka |
popsat a vysvětlit biologické podmínění některých společenských jevů |
Odborné dovednosti |
---|
vysvětlit principy lidské biologie a genetiky včetně jejich realizace v ontogenezi |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Biologie pro psychology a pedagogy. Vyd. 1. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-924-0.
-
Brdička, Radim. Lidský genom na rozhraní tisíciletí. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0118-9.
-
Machová, Jitka. Biologie člověka pro učitele. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-7184-867-0.
-
Nečásek, Jan. Genetika. 1. vyd. Praha : Scientia, 1993. ISBN 80-85827-04-2.
-
Rokyta, Richard. Fyziologie pro bakalářská studia v medicíně, přírodovědných a tělovýchovných oborech. Vyd. 1. Praha : ISV, 2000. ISBN 80-85866-45-5.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
-
Šmahel, Zbyněk. Principy, teorie a metody auxologie. 1. vyd. V Praze : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0295-4.
-
ŠMARDA, J. Člověk v proudu dědičnosti, geny v lidském zdraví a nemoci. Praha, 1999.
-
Vacek, Zdeněk. Embryologie pro pediatry : učebnice pro lékařské fakulty. 2.vyd., dopl. Praha : Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-562-9.
|