Předmět: Bioarcheologie

« Zpět
Název předmětu Bioarcheologie
Kód předmětu KSA/BIAR
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klírová Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přednášky 1. Bioarcheologický model (struktura kost, zub - chování - prostředí) (Goodman a Armelagos, 1989; Sládek et al., 2003) 2. Rekonstrukce aktivity (Weiss 2009 - kap. 3, Buikstra a Beck, 2008 - kap. 8) 3. Nemoci a zdraví v minulosti (Weiss 2009 - kap. 4) 4. Trauma - nehody, násilí a raná chirurgie (Weiss 2009 - kap. 5) 5. Test č. 1 6. Kulturní modifikace tvrdých tkání - estetika minulosti (Weiss 2009 - kap. 6) 7. odpadá 8. Prezentace studentů 1 9. Rekonstrukce stravy v minulosti (Weiss 2009 - kap. 7) 10. Příbuzenství, biodistance (Weiss 2009 - kap. 8) 11. Prezentace studentů 2 Semináře Historie bioarcheologie - kontext pro rozvoj disciplíny (Buikstra a Beck, 2008 - Foreword, Preface, Kap. 1) Rasové paradigma a kraniometrie (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 2) Zrození bioarcheologie (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 4, 6) Zacílení bioarcheologie - růst specializací (Buikstra a Beck, 2008 - Section II, Introduction Prezentace studentů 1 Repatriace kosterních souborů - nová výzva bioarcheologii (Buikstra a Beck, 2008 - kap. 15) Prezentace studentů 2

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 45 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 16 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat na pokročilé úrovni a vysvětlit pojmy humánní osteologie, arthrologie a obecné lidské biologie
charakterizovat a popsat teoretické metody archeologie
Odborné dovednosti
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce
kriticky posoudit a diskutovat odborný text v anglickém jazyce
formálně prezentovat výzkumy a vést odborné debaty
vést diskuzi nad odbornou studií
ovládat základy statistiky
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat a popsat biokulturní model
charakterizovat a popsat historický vývoj biologické antropologie a myšlenkové trendy
popsat a vysvětlit změny kostry a zubů vyvolané specifickými i nespecifickými vnějšími vlivy a chováním
interpretovat tyto kosterní změny v kontextu populačně specifických statistik
Odborné dovednosti
samostatně interpretovat poznatky z různých oblastí života minulých populací: archeologie, paleozoologie a paleobotaniky, biologické antropologie
kriticky rozebrat studie najít nedostatky výzkumů
vytvořit odborný text dle zásad struktury odborného textu a jazyka odborných studií
prakticky identifikovat u jednotlivých témat stopy aktivity, onemocnění či zranění na osteologické sbírce LBA
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Demonstrace dovedností,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Individuální prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Beneš, Jaromír,; Pokorný, Petr. Bioarcheologie v České republice. V Českých Budějovicích : Jihočeská univerzita, Přírodovědecká fakulta, 2008. ISBN 978-80-7394-026-3.
  • Buikstra, Jane E.; Beck, Lane A. Bioarchaeology : the contextual analysis of human remains. Amsterdam : Elsevier, 2006. ISBN 0-12-369541-4.
  • Goodman, A. H. a G. J. Armelagos. Infant and childhood morbidity and mortality risks in archaeological populations. World Archaeology 21 (2): 225-243. 1989.
  • Larsen, C. S. Biological changes in human populations with agriculture. Annual Review of Anthropology 24:185-213. 1995.
  • Larsen, C. S., M. C. Griffin, et al. Frontiers of Contact: bioarchaeology of Spanish Florida. Journal of World Prehistory 15 (1):69-123. 2001.
  • Larsen, Clark Spencer. Bioarchaeology : interpreting behavior from the human skeleton. Cambridge : Cambridge University Press, 1997. ISBN 0-521-65834-9.
  • Sládek, V., Berner, M., Sailer, R. Bioarcheologické výzkumy lokomočního chování pravěkých populací člověka. In: I. Budil a M. Ulrychová (eds.) Antropologické symposium II, str. 301-310. Pelhřimov, Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2003.
  • Weiss, E. Bioarchaeological Science: What we have learned from human skeletal remains.. Nova Science Publishers, Inc., 2009.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr