Vyučující
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení tématu, profil kurzu 2. Četba 3. Interpretace 4. Autor 5. Čtenář 6. Text 7. Smysl a význam 8. intence 9. Teorie 10. Hermeneutika 11. Intertextovost 12. Překlad 13. Reflexe kurzu, rekapitulace textů.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 12 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět odbornému textu |
samostatně racionálně myslet a argumentovat |
sledovat a porozumět odbornému výkladu |
Odborné dovednosti |
---|
číst odborné texty v českém jazyce |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
účastnit se odborné diskuze |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
studenti jsou schopni: - vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů. - nastínit hlavní vývojové trendy sociální, resp. kulturní antropologie. - rozumět cizojazyčnému odbornému textu - aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
popsat rozdíl mezi základními explanačními schématy disciplíny |
kriticky hodnotit poznatky vybraných děl |
porozumět odborně profilovanému výkladu v mluvené formě |
porozumět odborně profilovanému výkladu v psané formě |
charakterizovat a popsat hlavní vývojové trendy sociální resp. kulturní antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
číst a samostatně interpretovat pramenné texty |
rozumět cizojazyčnému odbornému textu |
vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů |
aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
kriticky reflektovat literaturu, se kterou pracuje |
účastnit se formálně adekvátním způsobem odborné diskuze |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Compagnon, Antoine. Démon teorie : literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Kenneth M. Newton. Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum, 2008.
-
Ricoeur, Paul. Teória interpretácie. Bratislava, 1997.
-
Szondi, Peter; Bollack, Jean. Úvod do literární hermeneutiky : studijní vydání přednášek. Vyd. 1. Brno : Host, 2003. ISBN 80-7294-094-5.
|