Lecturer(s)
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Reading the key texts of the anthropological discourse.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, One-to-One tutorial, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 12 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
porozumět odbornému textu |
samostatně racionálně myslet a argumentovat |
sledovat a porozumět odbornému výkladu |
Skills |
---|
číst odborné texty v českém jazyce |
číst odborné texty v anglickém jazyce |
adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
účastnit se odborné diskuze |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Students are eligible: - to define characteristics of key anthropological schools, with the reliance on the accordant works of their representatives - to outline main developments of social / cultural anthropology - to comprehend a foreign-language scientific text - to apply basic hermeneutic procedures to classic social and cultural texts |
popsat rozdíl mezi základními explanačními schématy disciplíny |
kriticky hodnotit poznatky vybraných děl |
porozumět odborně profilovanému výkladu v mluvené formě |
porozumět odborně profilovanému výkladu v psané formě |
charakterizovat a popsat hlavní vývojové trendy sociální resp. kulturní antropologie |
Skills |
---|
číst a samostatně interpretovat pramenné texty |
rozumět cizojazyčnému odbornému textu |
vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů |
aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
kriticky reflektovat literaturu, se kterou pracuje |
účastnit se formálně adekvátním způsobem odborné diskuze |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Collaborative instruction |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Textual studies |
One-to-One tutorial |
Individual study |
Seminar classes |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Test |
Individual presentation at a seminar |
Skills |
---|
Individual presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Compagnon, Antoine. Démon teorie : literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Kenneth M. Newton. Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum, 2008.
-
Ricoeur, Paul. Teória interpretácie. Bratislava, 1997.
-
Szondi, Peter; Bollack, Jean. Úvod do literární hermeneutiky : studijní vydání přednášek. Vyd. 1. Brno : Host, 2003. ISBN 80-7294-094-5.
|