|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Reading the key texts of the anthropological discourse.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, One-to-One tutorial, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 20 hours per semester
- Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15)
- 12 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| porozumět odbornému textu |
| samostatně racionálně myslet a argumentovat |
| sledovat a porozumět odbornému výkladu |
| Skills |
|---|
| číst odborné texty v českém jazyce |
| číst odborné texty v anglickém jazyce |
| adekvátním způsobem artikulovat své postoje a názory |
| účastnit se odborné diskuze |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Students are eligible: - to define characteristics of key anthropological schools, with the reliance on the accordant works of their representatives - to outline main developments of social / cultural anthropology - to comprehend a foreign-language scientific text - to apply basic hermeneutic procedures to classic social and cultural texts |
| popsat rozdíl mezi základními explanačními schématy disciplíny |
| kriticky hodnotit poznatky vybraných děl |
| porozumět odborně profilovanému výkladu v mluvené formě |
| porozumět odborně profilovanému výkladu v psané formě |
| charakterizovat a popsat hlavní vývojové trendy sociální resp. kulturní antropologie |
| Skills |
|---|
| číst a samostatně interpretovat pramenné texty |
| rozumět cizojazyčnému odbornému textu |
| vymezit charakteristiky klíčových antropologických škol, s oporou v odpovídajících pracích jejich představitelů |
| aplikovat základní hermeneutické postupy na sociálně/kulturně antropologické texty |
| kriticky reflektovat literaturu, se kterou pracuje |
| účastnit se formálně adekvátním způsobem odborné diskuze |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Collaborative instruction |
| Self-study of literature |
| One-to-One tutorial |
| Skills |
|---|
| Textual studies |
| One-to-One tutorial |
| Individual study |
| Seminar classes |
| Self-study of literature |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Test |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
| Skills demonstration during practicum |
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky.. Brno, 2001.
-
Auerbach, Erich. Mimesis : zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha : Mladá fronta, 1998. ISBN 80-204-0738-3.
-
Compagnon, Antoine. Démon teorie : literatura a běžné myšlení. Vyd. 1. Brno : Host, 2009. ISBN 978-80-7294-324-1.
-
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Goodman, N. Způsoby světa-tvorby. Bratislava Archa 1996, 1996. ISBN 80-7115-120-3.
-
Grondin, Jean. Úvod do hermeneutiky. 1. vyd. Praha : Oikoymenh, 1997. ISBN 80-86005-43-7.
-
Kenneth M. Newton. Jak interpretovat text. Olomouc, Periplum, 2008.
-
Ricoeur, Paul. Teória interpretácie. Bratislava, 1997.
-
Szondi, Peter; Bollack, Jean. Úvod do literární hermeneutiky : studijní vydání přednášek. Vyd. 1. Brno : Host, 2003. ISBN 80-7294-094-5.
|