Vyučující
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- zasazení problematiky etnografického filmu do kontextu sociální a kulturní antropologie, resp. vizuální antropologie a do kontextu filmové vědy - úvod do problematiky dokumentárního filmu: vymezení dokumentárního filmu ve vztahu k "hranému" filmu a TV reportáži, výrazové prostředky dokumentárního filmu, typy dokumentárních filmů (historické, biografické, angažované, etnografické, přírodopisné, investigativní?), docuganda, docudrama - realismus a formalismus v dokumentárním filmu (rozbor konkrétních děl) - "propagandistický" film, dokumentaristika ve službách totalitních ideologií - přehled vývoje etnografické dokumentaristiky (projekce relevantních filmů), interpretace základních děl a přístupů, atributy etnografického filmu, etnografický film v kontextu vizuální antropologie - reflexe způsobů reprezentace a) strategií obživy, b) příbuzenských systémů a institucí, c) terénního výzkumu, d) politických systémů a institucí, e) ekonomických systémů a institucí, f) akulturačních procesů, atp. v etnografické/antropologické dokumentaristice - reflexe projevů různých paradigmatických východisek v kontextu etnografických/antropologických filmů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce |
porozumět odbornému textu |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti |
---|
uvažovat o filmu jako o médiu interpretace a jako o tvůrčím aktu (a nikoli pouze jako o záznamu reality) |
kriticky reflektovat filmový obraz |
využívat elektronické informační zdroje |
uchopit obsah filmu v základních sociálněvědních pojmech |
napsat kultivovaný reflexivní text o vybraném filmovém díle |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit a obhájit tezi, že dokumentární film nepředstavuje objektivní záznam sociální reality, ale způsob její interpretace |
z antropologického hlediska charakterizovat společnosti, které jsou v etnografických filmech zobrazeny |
v rámci dokumentárního filmu identifikovat antropologicky relevantní témata |
Odborné dovednosti |
---|
představit vybrané etnografické filmy a analyzovat jejich obsah se zřetelem k dobovému kontextu jejich vzniku |
uvést vybrané etnografické filmy do souvislosti s antropologickým konceptuálním a metodologickým aparátem |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Samostatná práce studentů, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Kooperativní výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Gauthier, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
-
Heider, K. Seeing Ourselves. Allyn & Bacon, 2006.
-
Heider, Karl G. Ethnographic film. Austin : University of Texas Press, 2006. ISBN 0-292-71458-0.
-
Lozois, P. Innovation in Ethnographic Film: From Innocence to Self-Consciousness, 1955-1985. University of Chicago Press, 1993.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Albatros, 2004.
-
Pink, S. The Future of Visual antropology: Engaging the Senses. Routledge, 2006.
|