Předmět: Dějiny antropologie 4

« Zpět
Název předmětu Dějiny antropologie 4
Kód předmětu KSA/DSK4
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pavlíček Yana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Zakladatelé moderní kulturní a sociální antropologie. Historický partikularismus (F. Boas), funkcionální pojetí kultury (B. Malinowski), strukturální-funkcionalismus (A. R. Radcliffe-Brown); meziválečná britská sociální antropologie (R. Firth, M. Fortes, E. E. Evans-Pritchard, I. A. Richard, I. . Schapera). 2. Boasovi současníci (R. Lowie, C. Wissler, G. P. Murdock); americký jazykový relativismus (E. Sapir, B. L. Whorf); konfiguracionismus (A. Kroeber, R. Benedictová); škola osobnost a kultura (R. Linton, M. Medová); schismogeneze (G. Bateson); Francouzská etnologie (M. Mauss, M. Leenhard, M. Griaule, M. Leiris). 3. Neoevolucionismus, kulturní ekologie, kulturní materialismus, sociobiologie (L. White, J. Steward, E. R. Service, M. Harris, Friedman, E. O. Wilson, M. Sahlins). 4. Poválečná britská antropologie (E. Leach, J. Goody, R. Needham, T. Asad, E. Ardener), manchesterská škola (M. Gluckman, J. Barnes, V. Turner, M. Strathern); symbolický interakcionismus a etnometodologie (E. Goffman, H. Garfinkel). 5. Lingvistický obrat v antropologii (F. de Saussure, pražský lingvistický kroužek, R. Jakobson, C. Lévi-Strauss, J. Derrida), teorie znaku a sémiotika (CH. W. Morris, CH. S. Pierce, R. Barthes). 6. Francouzský strukturalismus (C. Lévi-Strauss, L. Dumont, M. Godelier), poststrukturalismus (J. Derrida, P. Bourdieu, M. Foucault, R. Barthes). 7. Nová etnografie. Kognitivní antropologie (D. Sperber, W. H. Goodenough, K. L. Pike); symbolická antropologie (V. Turner, M. Douglas, C. Geertz, D. Schneider). 8. Kritická teorie (T. Adorno, M. Horkheimer, H. Marcuse), strukturální marxismus, politická ekonomie (E. Wolf, I. Wallerstein, T. Asad, S. Minz); konstruktivistický marxismus a psychoanalýza (L. Althuser, J. Lacan, J. Kristeva); teorie postmoderny (J.-F. Lyotard, F. Jameson, D. Harvey, J. Baudrillard). 9. Teorie etnicity (A. Cohen, F. Barth, A. L. Epstein, A. P. Cohen); teorie praxe (P. Bourdieu, M. Foucault, S. B. Ortner); konstruktivismus (B. Latour, S. Woolgar, P. Rabinow, M. Strathern). 10. Literární obrat v antropologii, post-koloniální diskurs (F. Fanon, E. Said, G. Ch. Spivak, H. Bhabha); diskursivní a dialogické hnutí v antropologii (S. Tyller, J. Clifford, V. Crapanzano, P. Rabinow, R. Rosaldo); antirelativismus (M. Harris, E. Gellner, S. Sangren); reflexivní etnografie, postmoderní antropologie a antropologie současnosti. 11. Kritická antropologie, multi-sited ethnography a transnacionalismus (G. E. Marcus, M. Fischer, A. Escobar, A. Gupta, J. Ferguson), teorie modernity, komplexity a globalizace (J. Friedman, U. Hannerz, A. Appadurai, Comaroff and Comaroff, K. Verdery); kulturní hybridita (P. Werbner) specializovaná odvětví antropologie (genderová studia, medicínská antropologie, antropologie médií).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Seminární výuka, Studium textů
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 23 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
vymyslet a navrhnout vlastní téma bádání
porozumět vědecky strukturované přednášce
Odborné dovednosti
využívat elektronické informační zdroje
číst a porozumět odbornému textu v českém jazyce
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce
Výsledky učení
Odborné znalosti
vyjmenovat a charakterizovat hlavní paradigmata a školy v sociální a kulturní antropologii ve 20. století
vyjmenovat, zařadit klíčové postavy sociální a kulturní antropologie a kriticky hodnotit jejich práce a myšlenky
kriticky přehodnotit přijímané informace
charakterizovat a kriticky hodnotit vliv anglosaské antropologie 20. století
Odborné dovednosti
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje
najít a použít relevantní literaturu včetně elektronických zdrojů
vytvořit strukturovaný text s akademickými parametry (struktura, výběr literatury, citace)
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Budil, Ivo T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Vyd. 4. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-321-0.
  • Copans, Jean. Základy antropologie a etnologie. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-385-4.
  • Eriksen, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie : příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
  • Kuper, Adam. Anthropologists and anthropology : the British school, 1922-1972. Harmondsworth : Penguin Books, 1975.
  • Soukup, Václav. Přehled antropologických teorií kultury. Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-328-5.
  • Stocking, G. W. After Tylor: British Social Anthropology, 1888-1951. Madison, 1995.
  • Tošner, Michal. Postmoderní a kritická antropologie. In: AntropoWebzin 2-3/2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr