Vyučující
|
-
Kopa Štěpán, PhDr.
-
Brewin Alois, Doc. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Seznámení s programem kurzu a podmínkami absolvování. Pramenná báze etnografického a historicko-antropologického výzkumu. JW 2. Vznik a formování národopisného hnutí v českých zemích ve 2. polovině 19. století (Národopisná výstava českoslovanská 1895, kritická kontextualizace "nacionálního" pojetí národopisu). 3. Vývoj historiografie ve 20. století (s důrazem na procesy sociologizace a antropologizace historického výzkumu). JW 4. Mikrohistorie (vznik, vývoj, směřování, přínos, problémy; "ortodoxní" italská škola, jiné typy mikrohistorie). JW 5. "Klasická" historická antropologie 80.-90. let 20. století (hlavní představitelé, metody, témata). JW 6. Mikrohistorické, kulturněhistorické a antropologické studium výjimečných osob a situací (vliv symbolické antropologie na historiografický výzkum). JW 7. Sociálně-historické a antropologické proudy v českém dějepisectví ve 20. století (recepce školy Annales, historická demografie, dějiny hmotné kultury a dějiny každodennosti, mikrohistorie a historická antropologie). JW 8. Národopis / etnografie v 1. polovině 20. století v Českých zemích v evropském kontextu I. (Směry bádání, metodologická východiska, inspirace jinými obory a postupná institucionalizace oboru). FB 9. Národopis / etnografie v 1. polovině 20. století v Českých zemích v evropském kontextu II. (přední osobnosti oboru a jejich dílo, základní periodika). FB 10. Národopis / etnografie v letech 1953-1989 I. (národopis/etnografie jako akademická disciplína, metodologická východiska, politické ovlivňování disciplíny, směry bádání) FB 11. Národopis / etnografie v letech 1953-1989 II. (přední osobnosti oboru a jejich dílo, základní periodika, výzkumné projekty - etnografie dělnictva, etnografie národního obrození atd.) FB 12. Česká etnografie / etnologie na konci 20. a na počátku 21. století. (charakteristika hlavních pracovišť a jejich badatelské zaměření, vztah etnologie a sociokulturní antropologie, významné osobnosti oboru, přehled publikací v oboru). FB 13. Zápočtový týden. Moderovaná diskuse nad probranou látkou a přečtenými texty, dle zájmu studentů i nad dalšími aspekty etnografického a historicko-antropologického výzkumu. JW + FB
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, Skupinová výuka, Studium metodou řešení problémů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
na základní úrovni charakterizovat a popsat formování, vznik a vývoj antropologie a dalších příbuzných disciplín v širším středoevropském kontextu |
na základní úrovni charakterizovat teoretické a metodologické ukotvení oborů |
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma |
aktivně formulovat otázky a diskutovat |
Odborné dovednosti |
---|
číst a porozumět odborné antropologické literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text |
napsat kultivovaný odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
kriticky zhodnotit a srovnat sociologizaci a antropologizaci dějepisetství |
vysvětlit základní paradigmatické charakteristiky dvou historicky zaměřených badatelských orientací stojících na pomezí se sociokulturní antropologií historické etnografie a historické antropologie |
vymezit historickou antropologii a etnografii v kontextu paradigmatického vývoje historiografie a dalších sociálněvědních oborů ve 20. století |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
relevantně aplikovat terminologický aparát etnografického (národopisného) výzkumu tradiční kultury. Je schopen uvést do souvislostí vývoj v české (československé) etnografii s procesy probíhajícími ve 20. století v západní Evropě a USA |
s využitím odpovídajících metod z teoretického a metodologického hlediska analyzovat a zhodnotit perspektivu etnografie, etnologie a sociokulturní antropologie při výzkumů totožných problémů |
Obecné způsobilosti |
---|
identifikovat a porovnat rozhraničení a významné styčné body a společná témata historické antropologie s příbuznými disciplínami (kulturní/sociální antropologie, kulturní dějiny, dějiny všedního dne, mikrohistorie a zejména etnologie/etnografie) |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová výuka, |
Samostudium, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Řešení problémů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Burke, Peter. Francouzská revoluce v dějepisectví. : škola Annales (1929-1989). Vyd. 1. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2004. ISBN 80-7106-719-9.
-
Cohn, B., S. Anthropology and History in the 1980s,. Journal of Interdisciplinary History 12, 1981, s. 227-252, 1981.
-
Dressel, G. Historische Anthropologie. Eine Einführung. Wien - Köln - Weimar, 1996.
-
Dülmen, Richard van. Historická antropologie : vývoj, problémy, úkoly. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : Dokořán, 2002. ISBN 80-86569-15-2.
-
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Horský, J. Historická antropologie,. Historická demografie 17, 1993, s. 241-270, 1993.
-
Iggers, Georg G. Dějepisectví ve 20. století : od vědecké objektivity k postmoderní výzvě. Praha : Nakladatelství Lidové noviny, 2002. ISBN 80-7106-504-8.
-
Robek, A. Nástin dějin české a slovenské etnografie. Praha, 1964.
|