Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
I, část: "Asie od západu k východu." Seznámení se složitostí vidět asijské kultury jako celek, komparace západních asijských kultur s východními, severními a jižními. II, část: "Co je Austrálie a Oceánie a jejich "aborigineové"?" Důraz je kladen na klasické práce z poloviny 20. Století /Meadová, Freeman/ a na práce soudobé, s dictem odlišení Australců a Australanů a s otázkou hledající podobu nativních obyvatel Oceánie. III, část: "Co znamená být černochem?" Aneb černoch doma i jinde. Přiblížení etnického složení Afriky, soudobá podoba kultur, odrážející se od klasických prací /např. Evans-Pritchard/, hledání významu co znamená být černoch v africkém prostředí, v jiných společnostech, na jiných kontinentech.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět vědecky strukturované přednášce |
porozumět anglicky psanému odbornému textu |
charakterizovat základní principy etnografie a teoretická východiska etnologie a sociální a kulturní antropologie |
charakterizovat geografické členění světa do světadílů |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat vědecky strukturovaný text |
porozumět a interpretovat mapy |
využívat elektronické informační zdroje |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat etnický obraz evropského, asijského, afrického i australsko-oceánského prostředí |
charakterizovat a rozeznat jednotlivé kulturní rysy, kulturní podobnosti a odlišnosti |
Odborné dovednosti |
---|
porovnat a srovnat dané kulturní rysy napříč kulturními oblastmi v otázkách souvisejících s příbuzenstvím a rodinným uspořádáním, příbuzenskou terminologií, jazykovými rysy, folklorem a folklorními útvary, uspořádáním společnosti a místa jedince v něm, ale také konflikty, které v historické perspektivě nesou změny identity jedinců a kultur jako celku |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Skupinová konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Skupinová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Corris, Peter. Ethnohistory in Australia, Ethnohistory, sv. 16, č. 3, s. 201-210. 1969.
-
Freeman, Derek. Margaret Mead and Samoa : the making and unmaking of an anthropological myth. Harmondsworth : Penguin Books, 1985. ISBN 0-14-022555-2.
-
Freeman, Derek. The fateful hoaxing of Margaret Mead: A historical analysis of her Samoan research. Boulder: Westview Press, 1998.
-
Gellner, Ernest. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7235-055-1.
-
Joan B. Silk. Adoption and Kinship in Oceania, American Anthropologist, New Series, sv. 82, č. 4, s. 799-820. 1980.
-
Jorion, Paul, Verdon, Michel. Australian Aboriginal Social Organisation Reconsidered, Man, New Series, sv. 16, č. 1, s. 90-107. 1981.
-
Kandert, Josef; Kodeš, Jiří. Afrika. Praha : MF, 1984.
-
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Oswalt, Wendell H. Other Peoples, Other Customs, World Ethnography and Its History. New York, 1972.
-
Turner, David H. Reflections on Australian Aborigal Culture, Antropology Today, sv. 3, č. 2, s. 14-16. 1987.
|