|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Course content: 1. Asia from the west to the east: Introduction into the idea of Asian cultures seen as one entirety. Comparation of western, eastern, southern a northern cultures. 2. Aborigins of Australia and Oceania: Classical writings from mid-20th century (Mead, Freeman) and the current ones. Distinguishing Australians from Aussies and searching for the appearance of the native people of Oceania. 3. What it is like to be a black man: Ethnical composition of Africa, current state of cultures in classical works (Evans-Prittchard). Comparison of the situations: to be a black man in Africe, in other continents and societies.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| porozumět anglicky psanému odbornému textu |
| charakterizovat základní principy etnografie a teoretická východiska etnologie a sociální a kulturní antropologie |
| charakterizovat geografické členění světa do světadílů |
| Skills |
|---|
| interpretovat vědecky strukturovaný text |
| porozumět a interpretovat mapy |
| využívat elektronické informační zdroje |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat etnický obraz evropského, asijského, afrického i australsko-oceánského prostředí |
| charakterizovat a rozeznat jednotlivé kulturní rysy, kulturní podobnosti a odlišnosti |
| Skills |
|---|
| porovnat a srovnat dané kulturní rysy napříč kulturními oblastmi v otázkách souvisejících s příbuzenstvím a rodinným uspořádáním, příbuzenskou terminologií, jazykovými rysy, folklorem a folklorními útvary, uspořádáním společnosti a místa jedince v něm, ale také konflikty, které v historické perspektivě nesou změny identity jedinců a kultur jako celku |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Group discussion |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration |
| Seminar classes |
| Collaborative instruction |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Seminar work |
| Continuous assessment |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Individual presentation at a seminar |
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Corris, Peter. Ethnohistory in Australia, Ethnohistory, sv. 16, č. 3, s. 201-210. 1969.
-
Freeman, Derek. Margaret Mead and Samoa : the making and unmaking of an anthropological myth. Harmondsworth : Penguin Books, 1985. ISBN 0-14-022555-2.
-
Freeman, Derek. The fateful hoaxing of Margaret Mead: A historical analysis of her Samoan research. Boulder: Westview Press, 1998.
-
Gellner, Ernest. Jazyk a samota : Wittgenstein, Malinowski a habsburské dilema. 1. vyd. Praha: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2005. ISBN 80-7235-055-1.
-
Joan B. Silk. Adoption and Kinship in Oceania, American Anthropologist, New Series, sv. 82, č. 4, s. 799-820. 1980.
-
Jorion, Paul, Verdon, Michel. Australian Aboriginal Social Organisation Reconsidered, Man, New Series, sv. 16, č. 1, s. 90-107. 1981.
-
Kandert, Josef; Kodeš, Jiří. Afrika. Praha : MF, 1984.
-
Mead, Margaret. Pohlaví a temperament u tří primitivních společností. Praha : Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-036-0.
-
Oswalt, Wendell H. Other Peoples, Other Customs, World Ethnography and Its History. New York, 1972.
-
Turner, David H. Reflections on Australian Aborigal Culture, Antropology Today, sv. 3, č. 2, s. 14-16. 1987.
|