Předmět: Evoluce a taxonomie

« Zpět
Název předmětu Evoluce a taxonomie
Kód předmětu KSA/ETA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 2/LS
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do předmětu studia, cíle kurzu, historie paleantropologie 2. Metody paleoantropologie, fylogenetické systematiky a taxonomie 3. Evoluční principy 4. Evoluce nejstarších homininů 5. Evoluce australopitéků 6. Evoluce rodu Homo 7. Fylogenetická systematika a taxonomie - historie a principy 8. Druhové definice - historický přehled 9. Biologický koncept druhu a Hennigův koncept druhu 10. Fylogenetické koncepty druhu 11. Evoluční koncept druhu 12. Další druhové definice a aplikace druhových definic v paleoantropologii

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
číst a porozumět textům v anglickém jazyce
vysvětlit základní pojmy evolučního pohledu na živý svět
Odborné dovednosti
využívat elektronické informační zdroje
kriticky reflektovat prameny a odbornou zahraniční literaturu, se kterou pracuje
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat a vysvětlit hlavní principy biologické evoluce
charakterizovat a fylogenetické systematiky a taxonomického třídění živého světa
charakterizovat a prezentovat hlavní druhové definice používané při studiu původu člověka
vymezit rozdíly mezi jednotlivými druhovými definicemi a charakterizovat jejich výhody a nevýhody v aplikaci na předky člověka
Odborné dovednosti
samostatně reflektovat dopady metodických přístupů fylogenetické systematiky a taxonomie do vidění a interpretace živého světa
samostatně reflektovat dopady aplikace druhových definic do pohledu na systematiku homininů (předků člověka)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška založená na výkladu,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Diskuse,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Obecné způsobilosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Individuální konzultace,
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Odborné dovednosti
Průběžné hodnocení,
Kombinovaná zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Kombinovaná zkouška,
Doporučená literatura
  • Cartmill, M. and Smith, F. The Human Lineage.. Wiley-Blackwell. Hoboken, NJ. 609 pp., 2009.
  • Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
  • Naomi, S.-I. On the integrated frameworks of species concepts: Mayden's hierarchy of species concepts and de Queiroz's unified concept of species. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research, 49: 177-184.. 2011.
  • Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr