Vyučující
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do předmětu studia, cíle kurzu, historie paleantropologie 2. Metody paleoantropologie, fylogenetické systematiky a taxonomie 3. Evoluční principy 4. Evoluce nejstarších homininů 5. Evoluce australopitéků 6. Evoluce rodu Homo 7. Fylogenetická systematika a taxonomie - historie a principy 8. Druhové definice - historický přehled 9. Biologický koncept druhu a Hennigův koncept druhu 10. Fylogenetické koncepty druhu 11. Evoluční koncept druhu 12. Další druhové definice a aplikace druhových definic v paleoantropologii
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Diskuse, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
číst a porozumět textům v anglickém jazyce |
vysvětlit základní pojmy evolučního pohledu na živý svět |
Odborné dovednosti |
---|
využívat elektronické informační zdroje |
kriticky reflektovat prameny a odbornou zahraniční literaturu, se kterou pracuje |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a vysvětlit hlavní principy biologické evoluce |
charakterizovat a fylogenetické systematiky a taxonomického třídění živého světa |
charakterizovat a prezentovat hlavní druhové definice používané při studiu původu člověka |
vymezit rozdíly mezi jednotlivými druhovými definicemi a charakterizovat jejich výhody a nevýhody v aplikaci na předky člověka |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně reflektovat dopady metodických přístupů fylogenetické systematiky a taxonomie do vidění a interpretace živého světa |
samostatně reflektovat dopady aplikace druhových definic do pohledu na systematiku homininů (předků člověka) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška založená na výkladu, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Demonstrace dovedností, |
Diskuse, |
Individuální konzultace, |
Přednáška založená na výkladu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Cartmill, M. and Smith, F. The Human Lineage.. Wiley-Blackwell. Hoboken, NJ. 609 pp., 2009.
-
Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
-
Naomi, S.-I. On the integrated frameworks of species concepts: Mayden's hierarchy of species concepts and de Queiroz's unified concept of species. Journal of Zoological Systematics and Evolutionary Research, 49: 177-184.. 2011.
-
Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.
|