Vyučující
|
-
Landa Jan, Mgr. Ph.D.
-
Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Základní obrysy kvalitativního výzkumu. Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod. 2. Psaní, odkazování a zásady správného citování. Druhy pramenů a zdrojů. Práce s odkazy a literaturou. 3. Epistemologie sociálních věd a zásady vědecké práce. Formulace výzkumného problému. Validita, reliabilita. Pojem, hypotéza, teorie. 4. Etnografie a reflexivní etnografie. Reflexivita v etnografickém výzkumu. Identita výzkumníka: antropolog jako výzkumný nástroj. 5. Etika výzkumu. Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Informovaný souhlas. Etické kodexy. 6. Analýza kvalitativních dat. Zpracování a analýza dat z kvalitativního výzkumu. Kódování. 7. Metodologické aspekty terénního výzkumu. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů. 8. Sociální a politický kontext etnografického výzkumu. Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu a jeho kritika. 9. Pozorování a rozhovor jako klíčové metody etnografického výzkumu. Druhy pozorování. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie rozhovorů. 10. Oral history. Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody. 11. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum. 12. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Exkurze, výuka v terénu
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
formulovat výzkumnou otázku |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu |
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy |
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie |
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu |
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie |
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor) |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt |
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení |
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat |
odkazovat a citovat odbornou literaturu |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Diskuse, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Doporučená literatura
|
-
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
-
Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
-
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
|