Předmět: Etnografický výzkum

« Zpět
Název předmětu Etnografický výzkum
Kód předmětu KSA/ETV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Landa Jan, Mgr. Ph.D.
  • Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní obrysy kvalitativního výzkumu. Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod. 2. Psaní, odkazování a zásady správného citování. Druhy pramenů a zdrojů. Práce s odkazy a literaturou. 3. Epistemologie sociálních věd a zásady vědecké práce. Formulace výzkumného problému. Validita, reliabilita. Pojem, hypotéza, teorie. 4. Etnografie a reflexivní etnografie. Reflexivita v etnografickém výzkumu. Identita výzkumníka: antropolog jako výzkumný nástroj. 5. Etika výzkumu. Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Informovaný souhlas. Etické kodexy. 6. Analýza kvalitativních dat. Zpracování a analýza dat z kvalitativního výzkumu. Kódování. 7. Metodologické aspekty terénního výzkumu. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů. 8. Sociální a politický kontext etnografického výzkumu. Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu a jeho kritika. 9. Pozorování a rozhovor jako klíčové metody etnografického výzkumu. Druhy pozorování. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie rozhovorů. 10. Oral history. Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody. 11. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum. 12. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie
Odborné dovednosti
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze
formulovat výzkumnou otázku
pracovat s elektronickými informačními zdroji
Výsledky učení
Odborné znalosti
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu
Odborné dovednosti
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor)
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat
odkazovat a citovat odbornou literaturu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
  • Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
  • Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
  • Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
  • Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
  • Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
  • RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
  • Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
  • VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr