Lecturer(s)
|
-
Landa Jan, Mgr. Ph.D.
-
Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Quantitative and qualitative methods. Relation of quantitative and qualitative methods. Validity and reliability. 2. Ethnography. Fieldwork. What is ethnography. Sociological and social anthropological tradition. 3. Anthropological fieldwork: a classic model. Development of fieldwork in the British social and the American cultural anthropology. 4. Methodological turn. Reflexivity. Critique of the classic fieldwork model. Reflexivity, subjectivity and the political dimension of fieldwork. 5. Methodological pitfalls of anthropological fieldwork. Formulation of research proposal. Stages of fieldwork. Culture shock. Adaptation. Types of fieldnotes. 6. Identity of a researcher in the field. Anthropologist as a research tool: gender, sexuality. "Going native". "Native anthropology". 7. Participant observation as a principal technique. Types of observation. The critique of classification. Is it possible to observe without participation? 8. Other sources of data: interviews, texts, visual images. Other sources of ethnographic data. Types of interview. Analyses of texts. Visual data. 9. Writing of ethnography. Writing ethnography. Working with data and the sources. References and quotes. 10. Ethical issues of anthropological fieldwork. Ethical aspects of doing fieldwork, writing and publishing. Informed consent. Codes of Ethics. 11. Oral history. Theory and method of oral history. Some contemporary applications. 12. A particular experience with a field research. Discussion with an invited guest. 13. A particular experience with a field research. Discussion with an invited guest.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Discussion, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Group discussion, Skills demonstration, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature, Textual studies, Field trip
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek |
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie |
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie |
Skills |
---|
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce |
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze |
formulovat výzkumnou otázku |
pracovat s elektronickými informačními zdroji |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu |
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy |
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie |
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu |
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie |
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu |
Skills |
---|
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor) |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt |
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení |
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat |
odkazovat a citovat odbornou literaturu |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
Interactive lecture |
Discussion |
Skills |
---|
Seminar classes |
Skills demonstration |
Students' portfolio |
Discussion |
Individual study |
Self-study of literature |
Textual studies |
Field trip |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Test |
Skills |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Individual presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
-
Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
-
Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
-
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
-
Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
-
RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
-
Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
-
Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
-
VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.
|