Vyučující
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Paleoantropologie - historie. Geologický čas. Paleoklima. 2. Datování. Fylogenetická systematika. 3. Lidská evoluce ve srovnávacím rámci. Charakteristiky homininů 4. Nejčasnější homininé (Sahelantropus, Orrorin, Ardipithecus). 5. Gracilní australopitéci 6. Robustní australopitéci 7. Homo habilis a H. rudolfensis. Problém pro fylogenézi. První výrobci nástrojů. 8. Časný africký H. erectus (H. ergaster). Acheuleánská technologie. 9. Asijský H. erectus, H. floresiensis. 10. Homininé středního Pleistocénu (H. heidelbergensis, H. antecessor). 11. Neandertálci a Moustérská industrie. 12. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchní paleolit. 13. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchní paleolit. Semináře: 1. Pokyny k seminařům. 2. Kdo vymyslel Oldowanskou technologii? Strava a energetika časného Homo. 3. Základy evolučního myšlení 1 4. Expanze časných homininů mimo Afriku. Osidlování Evropy. 5. Základy evolučního myšlení 2 6. Význam pěstního klínu. Chování homininů středního paleolitu. 7. Fylogenéze 8. Původ moderního chování. 9. Koncepty druhu 1 10. Chattelperonian a další tranzitní industrie. 11. Koncepty druhu 2 12. Původ anatomicky moderních lidí. Svrchně paleolitické industrie.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Diskuse, Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 38 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy evolučního pohledu na živý svět |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat prameny a odbornou zahraniční literaturu, se kterou pracuje |
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a vysvětlit hlavní principy evoluce člověka a klíčové nálezy jednotlivých forem včetně nálezových okolností |
charakterizovat a podat přehled o historických a současných názorech na evoluci člověka a místo H.sapiens v rámci evoluce primátů |
charakterizovat a prezentovat klíčové teorie původu člověka, vztahu člověka k ostatním primátům |
určit a popsat ekologické, behaviorální, kulturní a sociální faktory v lidské evoluci |
Odborné dovednosti |
---|
samostatně interpretovat nové poznatky o evoluci člověka na základě samostatného studia odborné literatury |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
-
Conroy, Glenn C. Reconstructing human origins : a modern synthesis. 1st ed. New York : Norton, 1997. ISBN 0-393-97042-6.
-
k dispozici na katedře. Atlas of human evolution.
-
Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.
|