Vyučující
|
-
Libertin Jan, Mgr.
-
Hlinovská Anna, doc. PhDr. CSc.
-
Kurajdová Soňa, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
1) Výklad historických, intelektuálních a civilizačních předpokladů vzniku antropologického myšlení jako specifického západního způsobu konceptualizace nezápadního světa a lidské odlišnosti a rozmanitosti. 2) Antropologie, vymezení a geneze pojmu, základní členění antropologických věd, syntetické a interdisciplinární pojetí antropologie, anglosaská a kontinentální tradice antropologického myšlení a její proměny. 3) "Střet kultur a civilizací", Samuel Huntington, Francis Fukuyama, Shmuel Noah Eisenstadt, problematika modernity, univerzalismu, kulturního partikularismu a fundamentalismu. 4) Vymezení pojmu kultura. Problematika multikulturalismu, kulturního relativismu, etnocentrismu, xenofobie, "vedoucí kultury" (Leitkultur). Migrace v současném světě, asimilace a integrace. 5) Vznik moderního nacionalismu, vztah tradiční a moderní společnosti (Gemeinschaft a Gesellschaft) a jejich odraz v soudobých vědách o člověku. Vznik a vzestup rasové teorie. 6) Émile Durkheim, francouzská sociologická škola, její představitelé a příspěvek k vývoji antropologického myšlení dvacátého století. 7) Politická antropologie a kritická reflexe moderního totalitarismu a fundamentalismu. 8) Historická antropologie a vzestup a proměny školy Annales.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
nejsou |
Výsledky učení |
---|
studenti si osvojí základní dovednosti nezbytné pro tvorbu svých vlastních prezentací a psaní svých vlastních textů v oboru kulturní a sociální antropologie |
Vyučovací metody |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová výuka, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Hodnotící metody |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Doporučená literatura
|
-
Lire et commenter (soubor vybraných originálních textů).
-
AUGÉ, M. Non-lieux: introduction a une anthropologie de la surmodernité. Paris, Seuil, 1992.
-
BOISSEL, J. Victor Courtet, premier théoricien de la hiérarchie des races; contribution a l'histoire de la philosophie politique du romanticisme. Paris, Presses universitaires de France, 1969.
-
BONTE, PIERRE, IZARD, MICHEL A MARION ABÉLES (EDS.). Dictionnaire de l´ethnologie ed de l´anthropologie. Paris, Presses universitaires de France, 1992.
-
BRAUDEL, F. La Méditerranée et le monde méditerranéen a l´époque de Philippe II. Paris, A. Colin, 1976.
-
BURGUIERE, A. Anthropologie historique. Encyclopaedia Universalis II. Paris, Presses universitaires de France, 1985.
-
DURKHEIM, E. Les formes élémentaires de la vie religieuse. Paris, PUF, 1912.
-
CHAUNU, P. Conquete et exploitation des nouveaux mondes: XVIe siecle. Paris, Presses universitaires de France, 1995.
-
LÉVI-STRAUSS, C. Anthropologie structurale. Paris, Plon, 1958.
-
OLENDER, M. Les langues du Paradis. Paris, Gallimard-Seuil, 1989.
-
VIDAL-NAQUET, P. Le chasseur noir: formes de pensées et formes de société dans le monde grec. Paris, La Découverte, 1983.
|