|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
- zasazení problematiky etnografického filmu do kontextu sociální a kulturní antropologie, resp. vizuální antropologie a do kontextu filmové vědy - úvod do problematiky dokumentárního filmu: vymezení dokumentárního filmu ve vztahu k "hranému" filmu a TV reportáži, výrazové prostředky dokumentárního filmu, typy dokumentárních filmů (historické, biografické, angažované, etnografické, přírodopisné, investigativní?), docuganda, docudrama - realismus a formalismus v dokumentárním filmu (rozbor konkrétních děl) - "propagandistický" film, dokumentaristika ve službách totalitních ideologií - přehled vývoje etnografické dokumentaristiky (projekce relevantních filmů), interpretace základních děl a přístupů, atributy etnografického filmu, etnografický film v kontextu vizuální antropologie - reflexe způsobů reprezentace a) strategií obživy, b) příbuzenských systémů a institucí, c) terénního výzkumu, d) politických systémů a institucí, e) ekonomických systémů a institucí, f) akulturačních procesů, atp. v etnografické/antropologické dokumentaristice - reflexe projevů různých paradigmatických východisek v kontextu etnografických/antropologických filmů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 32 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 20 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce |
| porozumět odbornému textu |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| uvažovat o filmu jako o médiu interpretace a jako o tvůrčím aktu (a nikoli pouze jako o záznamu reality) |
| kriticky reflektovat filmový obraz |
| využívat elektronické informační zdroje |
| uchopit obsah filmu v základních sociálněvědních pojmech |
| napsat kultivovaný reflexivní text o vybraném filmovém díle |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit a obhájit tezi, že dokumentární film nepředstavuje objektivní záznam sociální reality, ale způsob její interpretace |
| v rámci dokumentárního filmu identifikovat antropologicky relevantní témata |
| z antropologického hlediska charakterizovat společnosti, které jsou v etnografických filmech zobrazeny |
| objasnit, jakým způsobem se do filmové řeči a obsahu dokumentárních filmů promítá kultura těch, kteří "stojí za kamerou" |
| Odborné dovednosti |
|---|
| představit vybrané etnografické filmy a analyzovat jejich obsah se zřetelem k dobovému kontextu jejich vzniku |
| uvést vybrané etnografické filmy do souvislosti s antropologickým konceptuálním a metodologickým aparátem |
| aktivně se účastnit řízené diskuze a analyzovat jednotlivé filmy z hlediska obsahu a z hlediska způsobu jejich zpracování |
| kriticky reflektovat projevy různých paradigmatických východisek v kontextu etnografických/antropologických filmů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Kooperativní výuka, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Individuální prezentace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Gauthier, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
-
Heider, K. Seeing Ourselves. Allyn & Bacon, 2006.
-
Heider, Karl G. Ethnographic film. Austin : University of Texas Press, 2006. ISBN 0-292-71458-0.
-
Lozois, P. Innovation in Ethnographic Film: From Innocence to Self-Consciousness, 1955-1985. University of Chicago Press, 1993.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Albatros, 2004.
-
Pink, S. The Future of Visual antropology: Engaging the Senses. Routledge, 2006.
|