|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
- Ethnographic movie in the context of cultural and anthropology social anthropology. - Introduction to the subject of documentary movie. Definition of documentary movie in relationship to the "acted" movie and TV journalism. Docuganda, docudrama - Realism and formalism in the documentary movie (analysis of particular works) - "propaganda" movie, or the "documentary" movie in the services of totalitarian regimes. - Development of ethnographic documentaries (projection of relevant movies), interpretation of basic works and approaches, atributes of ethnographic movie - Reflection of various approaches to representation of: a) livelihood strategies, b) kinship systems and institutions, c) field research, d) political systems and institutions, e) economical systems and institutions, f) aculturation proceses, etc. in ethnographical or anthropological documentaries - Reflection of manifestations of various paradigmatic backgrounds in the context of ethnographical/anthropological movies.
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Cooperative instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 25 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 32 hours per semester
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 20 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce |
| porozumět odbornému textu |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Skills |
|---|
| uvažovat o filmu jako o médiu interpretace a jako o tvůrčím aktu (a nikoli pouze jako o záznamu reality) |
| kriticky reflektovat filmový obraz |
| využívat elektronické informační zdroje |
| uchopit obsah filmu v základních sociálněvědních pojmech |
| napsat kultivovaný reflexivní text o vybraném filmovém díle |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| vysvětlit a obhájit tezi, že dokumentární film nepředstavuje objektivní záznam sociální reality, ale způsob její interpretace |
| v rámci dokumentárního filmu identifikovat antropologicky relevantní témata |
| z antropologického hlediska charakterizovat společnosti, které jsou v etnografických filmech zobrazeny |
| objasnit, jakým způsobem se do filmové řeči a obsahu dokumentárních filmů promítá kultura těch, kteří "stojí za kamerou" |
| Skills |
|---|
| představit vybrané etnografické filmy a analyzovat jejich obsah se zřetelem k dobovému kontextu jejich vzniku |
| uvést vybrané etnografické filmy do souvislosti s antropologickým konceptuálním a metodologickým aparátem |
| aktivně se účastnit řízené diskuze a analyzovat jednotlivé filmy z hlediska obsahu a z hlediska způsobu jejich zpracování |
| kriticky reflektovat projevy různých paradigmatických východisek v kontextu etnografických/antropologických filmů |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Multimedia supported teaching |
| Textual studies |
| Cooperative instruction |
| Self-study of literature |
| Individual study |
| Students' portfolio |
| Seminar classes |
| assessment methods |
|---|
| Combined exam |
| Test |
| Seminar work |
| Individual presentation at a seminar |
| Skills |
|---|
| Individual presentation at a seminar |
| Skills demonstration during practicum |
| Seminar work |
|
Recommended literature
|
-
Aufderheide, P. Media Literacy. A Report of the National Leadership Conference on Media Literacy Washington, DC: Aspen Institute. 1993.
-
Gauthier, Guy. Dokumentární film, jiná kinematografie. 1. vyd. V Praze : Akademie múzických umění, 2004. ISBN 80-7331-023-6.
-
Heider, K. Seeing Ourselves. Allyn & Bacon, 2006.
-
Heider, Karl G. Ethnographic film. Austin : University of Texas Press, 2006. ISBN 0-292-71458-0.
-
Lozois, P. Innovation in Ethnographic Film: From Innocence to Self-Consciousness, 1955-1985. University of Chicago Press, 1993.
-
Monaco, J. Jak číst film: Svět filmů, médií a multimédií. Albatros, 2004.
-
Pink, S. The Future of Visual antropology: Engaging the Senses. Routledge, 2006.
|