Vyučující
|
-
Rozehnal Tomáš
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Rozlišení humanitární intervence a rozvojové spolupráce - Příprava a realizace humanitárních a rozvojových projektů - Financování humanitárních projektů, problémy při realizaci projektů - Nevládní neziskové organizace a humanitární projekty (konkrétní příklady) - Reflexe ideologického zakotvení otázky "rozvoje" a "pomoci" z perspektivy kritické antropologie
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět mluvenému slovu v anglickém jazyce (např. ve videoprezentaci) |
porozumět odbornému textu |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat odborný text |
v základních společenskovědních pojmech interpretovat mediální text |
vyhledávat a používat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a vysvětlit základní pojmy, principy a cíle globálního rozvojového vzdělávání |
identifikovat základní charakteristiky globálně politického kontextu nastavení humanitární a rozvojové intervence |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit konkrétní problematické oblasti, které se týkají přípravy různých typů humanitárních a rozvojových projektů |
vymezit a analyzovat praktické problémy, které se týkají realizace humanitárních a rozvojových projektů |
rozpoznat a vyhledat oblasti zájmu českých nevládních organizací v oblasti humanitární a rozvojové intervence |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
DEGNBOL-MARTINUSEN, J. - ENGBERG-PEDERSEN, P. Understanding International Development Cooperation.. Zed Books Ltd., 2003.
-
DESAI, Vandana - POTTER, Robert B. (eds. The Companion to Development Studies. Arnold: London, 2002.
-
Escobar, Arturo. Encountering development : the making and unmaking of the third world. Princeton : Princeton University Press, 1994. ISBN 978-0-691-00102-9.
-
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Jelínek, P. a kol. Rozvojová politika Evropské unie. Praha: Ústav mezinárodních vztahů., 2003.
-
Nolan, Riall W. Development anthropology : encounters in the real world. Boulder : Westview Press, 2002. ISBN 0-8133-0984-0.
-
Olivier de Sardan, Jean-Pierre. Anthropology and development : understanding contemporary social change. London : Zed Books, 2005. ISBN 1-84277-417-4.
-
Parfitt Trevor - Hira, A. Development Projects for a New Millennium. Praeger, 2004.
-
Roth, Silke. Paradoxes of Aidwork: Pssionate Professionals. Routledge, 2015. ISBN 9780415745925.
-
SACHS, W. (ed.). The Development Dictionary. Zed Books Ltd: London, 1992.
|