Předmět: Kulturní dědictví v česko-bavorském pohraničí

« Zpět
Název předmětu Kulturní dědictví v česko-bavorském pohraničí
Kód předmětu KSA/KDBA
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Brewin Alois, Doc. Ph.D.
  • Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Charakteristika kulturního dědictví příhraničních regionů - obecně Charakteristika kulturního dědictví příhraničních regionů - na příkladu česko-bavorského pohraničí Výzkum a dokumentace kulturního dědictví česko-bavorského regionu - specifika a problémy (vzhledem k vývoji oblasti zejm. ve 20. století) Možnosti prezentace a popularizace výzkumu ve vztahu ke kulturnímu dědictví česko-bavorského regionu Možnosti muzejní prezentace, příklady dobré praxe (Museum Weiden, Muzeum Českého lesa Tachov, Muzeum Královského hvozdu Nýrsko atd.) Využití nových technologií pro prezentaci kulturního dědictví česko-bavorského regionu Příklady projektů zaměřených na prezentaci kulturního dědictví česko-bavorského regionu

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s praktickými aplikacemi, Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 1 hodina za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 28 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
nejsou předpoklady
Výsledky učení
studenti jsou schopni vymezit pojem kulturního dědictví a jsou schopni jej problematizovat. Studenti jsou schopni uvažovat o pohraničním prostoru v kontextu prezentace kulturního dědictví. Identifikují základní metody a trendy prezentace kulturního dědictví
Vyučovací metody
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Hodnotící metody
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • Beneš, Zdeněk; Kural, Václav. Geschichte verstehen : die Entwicklung der deutsch-tschechischen Beziehungen in den böhmischen Ländern 1848-1948. Prag : Gallery, 2002. ISBN 80-86010-66-X.
  • HAVRÁNEK, Bohuslav, FISCHER, Rudolf (eds.). Deutsch-tschechische Beziehungen im Bereich der Sprache und Kultur. Abhandlungen der Sächs. Akad. d. Wiss., Philol.-hist. Kl. Bd. 57, H.2. Berlin : Akademie Verlag,1965..
  • Lozoviuk, P. Interethnik im Wissenschaftsprozess. Deutschsprachige Volkskunde in Böhmen und ihre gesellschaftlichen Auswirkungen. Leipzig, 2008.
  • Lozoviuk, Petr. Visualisierte Minderheiten : Probleme und Möglichkeiten der musealen Präsentation von ethnischen bzw. nationalen Minderheiten. Dresden : Thelem, 2012. ISBN 978-3-942411-77-6.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr