Předmět: Antropologie komplexních společností

« Zpět
Název předmětu Antropologie komplexních společností
Kód předmětu KSA/KOX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Landa Jan, Mgr. Ph.D.
  • Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
- Osvícenství a romantismus. Východiska a politické konsekvence dvou vlivných světonázorových koncepcí a přehled základních kategorií, které s těmito koncepcemi souvisejí: individualismus, univerzalismus, racionalismus, liberalismus vs. kolektivismus, partikularismus, emocionalismus, komunitarismus. - Národy a nacionalismus. Historické, společenské, politické a ideové souvislosti vzniku evropských národů (E. Gellner, B. Anderson, M. Hroch), otázka nacionálních mýtů a dějin (G. Schöpflin), národní jazyky a tradice (E. Hobsbawm), úloha národních elit, typy evropských nacionalismů. - Etnické skupiny a teorie "etnicity". Společenské, politické a ideové souvislosti vzniku tzv. etnorevitalizačních hnutí na přelomu 60. a 70. let, rozlišení primordialistických a modernistických (konstruktivistických, instrumentalistických) konceptualizací tématu etnicity, přehled vybraných teorií (J. Bromlej, F. Barth, Abner Cohen, Anthony D. Cohen, D. Handelman, T. H. Eriksen), příklady konkrétních etnorevitalizačních projektů. - Multikulturalismus a politika identit. Vymezení multikulturalismu coby ideového hnutí zasahujícího akademickou, politickou i veřejnou sféru, přehled multikulturalistických myšlenkových proudů (pluralistický, liberální, kritický) a vybraných kritik multikulturalismu z antropologických, sociologických a politologických pozic (G. Baumann, T. Turner, M. Wieviorka, B. Barry). Kategorie identity a její společenskovědní konceptualizace, příklady identitárních hnutí. - Soudobá náboženská hnutí. Náboženství v kontextu současných komplexních společností, problematika sekt a tzv. nových náboženských směrů, islám v západní a střední Evropě. Reislamizační, rejudaizační a rechristianizační hnutí (G. Kepel). - Sociální vyloučení, marginalizace, underclass. Aspekty sociální exkluze (prostorové, kulturní, symbolické, politické?) v kontextu moderních společností, koncept marginalizace a underclassu a jejich kritiky. Studium "městské chudiny" a sociálních ghett z pozic sociální a kulturní antropologie (O. Lewis, U. Hannerz, C. Stack). Sociální vyloučení v ČR - představení problému. - Městské subkultury, venkovské lokální komunity. Příklady antropologických výzkumných projektů zaměřených na studium sociálních skupin a hnutí v ČR a v Evropě.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostudium literatury, Studium textů
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 13 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
rozumět textu v anglickém jazyce
porozumět vědecky strukturované přednášce
charakterizovat základní východiska sociální a kulturní antropologie
Odborné dovednosti
interpretovat odborný text
uvažovat v základních sociálně-antropologických pojmech
využívat elektronické informační zdroje
napsat kultivovaný odborný text
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat tematické zaměření antropologického studia soudobých komplexních společností
vysvětlit a interpretovat (prezentovat) podstatu současných antropologických teorií nacionalismu, etnicity, multikulturalismu, identity, marginalizace a sociální diferenciace
vyjmenovat antropology, kteří se uvedenými tématy zabývali či zabývají, vysvětlit a kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky
vysvětlit a porovnat teoretické a metodologické přístupy současné sociální a kulturní antropologie s přístupy klasické antropologie
Odborné dovednosti
navrhnout, obhájit a zrealizovat vlastní výzkumný projekt, ve kterém je uplatněna antropologická teoretická perspektiva ve vztahu k vybranému aspektu moderních komplexních společností
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Doporučená literatura
  • Eriksen, Thomas Hylland. Ethnicity and nationalism. London : Pluto Press, 2002. ISBN 0-7453-1887-8.
  • Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
  • Jenkins, Richard. Social identity. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-12053-5.
  • Kepel, Gilles. Boží pomsta : křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno : Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5.
  • Mareš, Petr. Marginalizace, sociální vyloučení. In: Sirovátka, T. (ed.): Menšiny a marginalizované skupiny v České republice, s. 9-23. Brno, 2002.
  • Mitchel, C. The Kalela Dance. Manchaster, 1956.
  • Stack, Carol. All our kin. [New York] : Basic Books, 1997. ISBN 0-06-131982-1.
  • Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
  • Toušek, Ladislav. Sociální vyloučení a prostorová segregace. AntropoWebzin online ISSN 1801-8807 Roč. 3, č. 2-3. 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr