Vyučující
|
-
Landa Jan, Mgr. Ph.D.
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
- Osvícenství a romantismus. Východiska a politické konsekvence dvou vlivných světonázorových koncepcí a přehled základních kategorií, které s těmito koncepcemi souvisejí: individualismus, univerzalismus, racionalismus, liberalismus vs. kolektivismus, partikularismus, emocionalismus, komunitarismus. - Národy a nacionalismus. Historické, společenské, politické a ideové souvislosti vzniku evropských národů (E. Gellner, B. Anderson, M. Hroch), otázka nacionálních mýtů a dějin (G. Schöpflin), národní jazyky a tradice (E. Hobsbawm), úloha národních elit, typy evropských nacionalismů. - Etnické skupiny a teorie "etnicity". Společenské, politické a ideové souvislosti vzniku tzv. etnorevitalizačních hnutí na přelomu 60. a 70. let, rozlišení primordialistických a modernistických (konstruktivistických, instrumentalistických) konceptualizací tématu etnicity, přehled vybraných teorií (J. Bromlej, F. Barth, Abner Cohen, Anthony D. Cohen, D. Handelman, T. H. Eriksen), příklady konkrétních etnorevitalizačních projektů. - Multikulturalismus a politika identit. Vymezení multikulturalismu coby ideového hnutí zasahujícího akademickou, politickou i veřejnou sféru, přehled multikulturalistických myšlenkových proudů (pluralistický, liberální, kritický) a vybraných kritik multikulturalismu z antropologických, sociologických a politologických pozic (G. Baumann, T. Turner, M. Wieviorka, B. Barry). Kategorie identity a její společenskovědní konceptualizace, příklady identitárních hnutí. - Soudobá náboženská hnutí. Náboženství v kontextu současných komplexních společností, problematika sekt a tzv. nových náboženských směrů, islám v západní a střední Evropě. Reislamizační, rejudaizační a rechristianizační hnutí (G. Kepel). - Sociální vyloučení, marginalizace, underclass. Aspekty sociální exkluze (prostorové, kulturní, symbolické, politické?) v kontextu moderních společností, koncept marginalizace a underclassu a jejich kritiky. Studium "městské chudiny" a sociálních ghett z pozic sociální a kulturní antropologie (O. Lewis, U. Hannerz, C. Stack). Sociální vyloučení v ČR - představení problému. - Městské subkultury, venkovské lokální komunity. Příklady antropologických výzkumných projektů zaměřených na studium sociálních skupin a hnutí v ČR a v Evropě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Skupinová konzultace, Samostudium literatury, Studium textů
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět textu v anglickém jazyce |
porozumět vědecky strukturované přednášce |
charakterizovat základní východiska sociální a kulturní antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
interpretovat odborný text |
uvažovat v základních sociálně-antropologických pojmech |
využívat elektronické informační zdroje |
napsat kultivovaný odborný text |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat tematické zaměření antropologického studia soudobých komplexních společností |
vysvětlit a interpretovat (prezentovat) podstatu současných antropologických teorií nacionalismu, etnicity, multikulturalismu, identity, marginalizace a sociální diferenciace |
vyjmenovat antropology, kteří se uvedenými tématy zabývali či zabývají, vysvětlit a kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
vysvětlit a porovnat teoretické a metodologické přístupy současné sociální a kulturní antropologie s přístupy klasické antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
navrhnout, obhájit a zrealizovat vlastní výzkumný projekt, ve kterém je uplatněna antropologická teoretická perspektiva ve vztahu k vybranému aspektu moderních komplexních společností |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Skupinová konzultace, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Skupinová konzultace, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Projektová výuka, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Eriksen, Thomas Hylland. Ethnicity and nationalism. London : Pluto Press, 2002. ISBN 0-7453-1887-8.
-
Hirt, Tomáš; Jakoubek, Marek. Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit : (antropologická perspektiva). Plzeň : Aleš Čeněk, 2005. ISBN 80-86898-22-9.
-
Jenkins, Richard. Social identity. London : Routledge, 2003. ISBN 0-415-12053-5.
-
Kepel, Gilles. Boží pomsta : křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno : Atlantis, 1996. ISBN 80-7108-120-5.
-
Mareš, Petr. Marginalizace, sociální vyloučení. In: Sirovátka, T. (ed.): Menšiny a marginalizované skupiny v České republice, s. 9-23. Brno, 2002.
-
Mitchel, C. The Kalela Dance. Manchaster, 1956.
-
Stack, Carol. All our kin. [New York] : Basic Books, 1997. ISBN 0-06-131982-1.
-
Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
-
Toušek, Ladislav. Sociální vyloučení a prostorová segregace. AntropoWebzin online ISSN 1801-8807 Roč. 3, č. 2-3. 2007.
|