Vyučující
|
-
Ondruszová Martina, Mgr.
-
Pavlíček Yana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do antropologického studia jazyka. 2. Vznik a vývoj jazyka, historický přehled ranných pojetí jazyka od starověku po novověk. Obecná gramatika; Gramatika Port-Royal; teorie reprezentace. 3. Srovnávací jazykověda; filologie a orientalistika; maldogramatici a kodaňská škola. 4. Základy moderní lingvistiky a sémiologie: CH. S. Pierce a F. De Saussure; koncepce a vlastnosti znaku a významu. Systémové pojetí jazyka. Vznik strukturální lingvistiky; diachronie a synchronie, složky znaku, vlastnosti znaku, syntagma a paradigma. 5. Strukturální lingvistika F. De Saussura, ruský formalismus, Pražský lingvistický kroužek; fonetika a fonologie. 6. Strukturální antropologie a lingvistika; Claude Lévi-Strauss. 7. Franz Boas, americká lingvistická antropologie a teorie lingvistického relativismu; Sapir-Whorfova hypotéza. 8. Lingvistická antropologie sociolingvistika; generativní a transformační lingvistika. 9. Teorie diskursu; diskursivní regularity a diskursivní praktiky. 10. Gramatologie a dekonstrukce; Využití metody dekonstrukce v antropologii. 11. Analytické přístupy k jazyku. Teorie řečových aktů a kognitivní lingvistika. 12. Lingvistické modely v antropologii, dialogické paradigma a další koncepty literární teorie využívané v sociálních vědách. 13. Konec semestru; závěrečný test.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní interpretační a analytické postupy sociokulturní antropologie |
charakterizovat základní konceptuální aparát sociokulturní antropologie |
charakterizovat základní sociokulturní teorie kultury |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět anglicky psanému textu |
číst a kriticky rozebrat odborný text |
využívat elektronické informační zdroje |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit způsoby využití lingvistických modelů v sociokulturní antropologii |
charakterizovat a vysvětlit pojmy a konceptuální nástroje v oblasti lingvistické antropologie, teorie jazykového relativismu, strukturalismu, sémiologie, sémantiky, sociolingvistiky, teorie řečových aktů, teorie diskursu, dekonstrukce, dialogického a kognitivního pojetí jazyka |
popsat či shrnout historický vývoj antropologických, lingvistických a filozofických koncepcí jazyka |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní interpretační postupy prezentovaných přístupů ke zkoumání jazyka |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
identifikovat, klasifikovat a analyzovat jednotlivé jazykové jevy |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Analyticko-kritická práce s textem, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Barthes, Roland. Kritika a pravda. Praha : Dauphin, 1997. ISBN 80-86019-53-5.
-
Černý, Jiří. Dějiny lingvistiky. Olomouc : Votobia, 1996. ISBN 80-85885-96-4.
-
Černý, Jiří; Holeš, Jan. Sémiotika. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-832-5.
-
Hawkes, Terence. Strukturalismus a sémiotika. Brno : Host, 1999. ISBN 80-86055-62-0.
-
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002. ISBN 80-7294-071-6.
-
Saussure, Ferdinand de. Kurs obecné lingvistiky. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-200-1568-6.
|