Předmět: Lidská variabilita a adaptabilita 2

« Zpět
Název předmětu Lidská variabilita a adaptabilita 2
Kód předmětu KSA/LVA2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Paleoantropologie - historie. Geologický čas. Paleoklima. 2. Datování. Fylogenetická systematika. 3. Lidská evoluce ve srovnávacím rámci. Charakteristiky homininů 4. Nejčasnější homininé (Sahelantropus, Orrorin, Ardipithecus). 5. Gracilní australopitéci. 6. Robustní australopitéci. 7. Homo habilis a H. rudolfensis. Problém pro fylogenézi. První výrobci nástrojů. 8. Časný africký H. erectus (H. ergaster). Acheuleánská technologie. 9. Asijský H. erectus, H. floresiensis. 10. Homininé středního Pleistocénu (H. heidelbergensis, H. antecessor). 11. Neandertálci a Moustérská industrie. 12. Původ anatomicky moderních lidí. Mladý paleolit.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 51 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat základy biologie a funkční anatomie těla
popsat fungování lidského těla skrze funkce a propojení jednotlivých tělních systémů
Odborné dovednosti
porozumět odborné přednášce
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat evoluci člověka v kontextu evolučních mechanismů
porovnat a kriticky zhodnotit rozdíl mezi historickým přehledem a současnými názory na evoluci člověka a místa H. sapiens v rámci evoluce primátů
identifikovat a charakterizovat ekologické, behaviorální, kulturní a sociální faktory v lidské evoluci
popsat a charakterizovat historický přehled evoluce člověka
Odborné dovednosti
rozlišit a zařadit fosilní nálezy člověka do období pliocénu a pleistocénu
rozpoznat relevantní současnou literaturu
kriticky reflektovat a hodnotit odbornou literaturu z oblasti paleoantropologie
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Individuální konzultace,
Samostudium,
Cvičení (praktické činnosti),
Skupinová konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Cvičení (praktické činnosti),
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
  • Conroy, Glenn C. Reconstructing human origins : a modern synthesis. 1st ed. New York : Norton, 1997. ISBN 0-393-97042-6.
  • k dispozici na katedře. Atlas of human evolution.
  • Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
  • Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr