Vyučující
|
-
Nemo 15 Robert, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Paleoantropologie - historie. Geologický čas. Paleoklima. 2. Datování. Fylogenetická systematika. 3. Lidská evoluce ve srovnávacím rámci. Charakteristiky homininů 4. Nejčasnější homininé (Sahelantropus, Orrorin, Ardipithecus). 5. Gracilní australopitéci. 6. Robustní australopitéci. 7. Homo habilis a H. rudolfensis. Problém pro fylogenézi. První výrobci nástrojů. 8. Časný africký H. erectus (H. ergaster). Acheuleánská technologie. 9. Asijský H. erectus, H. floresiensis. 10. Homininé středního Pleistocénu (H. heidelbergensis, H. antecessor). 11. Neandertálci a Moustérská industrie. 12. Původ anatomicky moderních lidí. Mladý paleolit.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 51 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat základy biologie a funkční anatomie těla |
popsat fungování lidského těla skrze funkce a propojení jednotlivých tělních systémů |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odborné přednášce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat evoluci člověka v kontextu evolučních mechanismů |
porovnat a kriticky zhodnotit rozdíl mezi historickým přehledem a současnými názory na evoluci člověka a místa H. sapiens v rámci evoluce primátů |
identifikovat a charakterizovat ekologické, behaviorální, kulturní a sociální faktory v lidské evoluci |
popsat a charakterizovat historický přehled evoluce člověka |
Odborné dovednosti |
---|
rozlišit a zařadit fosilní nálezy člověka do období pliocénu a pleistocénu |
rozpoznat relevantní současnou literaturu |
kriticky reflektovat a hodnotit odbornou literaturu z oblasti paleoantropologie |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Cartmill, Matt; Smith, Fred H. The human lineage. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-471-21491-5.
-
Conroy, Glenn C. Reconstructing human origins : a modern synthesis. 1st ed. New York : Norton, 1997. ISBN 0-393-97042-6.
-
k dispozici na katedře. Atlas of human evolution.
-
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
-
Wheeler, Q. D. and Meier, R. (Eds.). Species Concepts and Phylogenetic Theory: a Debate.. New York, Columbia University Press, 2000.
|