Předmět: Medicínská antropologie

« Zpět
Název předmětu Medicínská antropologie
Kód předmětu KSA/MANT
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Klírová Eva, Mgr. Ph.D.
  • Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do studia medicínské antropologie. a) Předmět zájmu medicínské antropologie. b) Význam medicínské antropologie pro společenské vědy. c) Biokulturní perspektiva zdraví a nemoci, evoluční, historické a politicko-ekonomické pohledy na definici nemoci a zdraví, dopady společenské nerovnosti, věku a pohlaví na zdravotní stav populace. 2. Konkrétní ukazatele. a) Růst a vývoj člověka. Biokulturní vlivy na nerovnoměrný růst a vývoj. Vztah opožděného vývoje, výskytu onemocnění, věku dožití a produktivity jedinců v ekonomickém systému. Kulturní vs. environmentální faktory a variabilita růstu a vývoje. b) Infekční onemocnění. Patogeny a imunita. Nemoc, ekologie nemoci a lidské chování. Vliv migrací, moderních způsobů transportu, globalizace na šíření patogenů, nových epidemií a recidivu tradičních infekčních onemocnění. c) Strava, výživa, dostupnost stravy, kulturní omezení a hladomory v minulosti a dnes. Vliv velkých hladomorů na geopolitickou situaci světa. Vliv industrializace na změnu stravy, způsob života a zdraví člověka. Současné "epidemie" diabetu a kardiovaskulárních chorob a jejich vztah k politickým a ekonomickým systémům. d) Přístup k péči. Historie péče a péče u tradičních společností. Léčit nebo vyléčit. Vliv farmaceutických firem na zdravotní systém. 3. Etnomedicína a etnobioarcheologie. a) Úvod do studia. Definice oborů. Metody výzkumu a praktické aplikace. Propojení experimentálních, teoretických a retrospektivních věd. b) Příklady nemocí, následky válečných konfliktů, způsobů péče a léčitelství v současnosti a minulosti.

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 39 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 39 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládat obecné znalosti studia antropologie a znalosti dějin antropologie
Odborné dovednosti
rozumět a kriticky posoudit odborný text v českém jazyce
rozumět a kriticky posoudit odborný text v anglickém jazyce
formálně prezentovat výzkumy
vést odborné debaty
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat a vysvětlit metody a přístupy biomedicínské antropologie
charakterizovat a popsat historický vývoj biomedicínské antropologie a hlavní myšlenkové trendy a aplikovatelnost oboru
Odborné dovednosti
kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje
detailně rozebrat konkrétní téma z biomedicínské antropologie
prezentovat a kriticky zhodnotit teoretické předpoklady a příklad aplikace
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Individuální konzultace,
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Prezentace práce studentů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Bártlová, Sylva. Sociologie medicíny a zdravotnictví. Praha : Grada Publishing, 2005. ISBN 80-247-1197-4.
  • Diamond J. Svět, který skončil včera: Co se můžeme naučit od tradičních společností? Jan Melvil. 2012.
  • Ember, C. R. Encyclopedia of Medical Anthropology: Health and Illness in the World's Cultures Topics. Springer, 2003.
  • Harrod RP. Ethnobioarchaeology. New Directions in Bioarchaeology, Special Forum. The SAA Archaeological Record 12(2):32-4. 2012.
  • Lebl, Jan. Růst dětí a jeho poruchy. 1. vyd. Praha : Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2.
  • Lock M, Nguyen VK. An Anthropology of Biomedicine. Oxford Wiley-Blackwell, 2010.
  • Marmot, M. G.,; Wilkinson, Richard G. Social determinants of health. 2006. ISBN 978-0-19-856589-5.
  • PTÁČEK, Radek a Petr BARTŮNĚK. Etické problémy medicíny na prahu 21. století.
  • Ptáček, Radek; Bartůněk, Petr. Etika a komunikace v medicíně. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3976-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr