Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Obsah bude částečně proměnlivý (podle přednášejících). Obsahem bude seznámení se specifickými metodami odhadu pohlaví a věku, využití moderních technik a přístupů zpracování.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní metody kosterní antropologie (především odhad biologického profilu jedince) |
popsat a vysvětlit základní pojmy tafonomie a archeologie |
vysvětlit pojmy z terénní antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní metody kosterní antropologie |
formálně prezentovat vlastní výzkum |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a popsat teoretické základy a praktické aplikace přírodovědných technik využívaných při studiu biologie kostry |
charakterizovat a popsat speciální analytické antropologické metody |
Odborné dovednosti |
---|
v základu prakticky aplikovat a detailně popsat speciální antropologické metody |
provést základní práce se stereoskopickým a metalografickým mikroskopem a s programem NIS v LBA |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Individuální konzultace, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Grupe, G. & Garland, A.N. (Eds). Histology of ancient human bone: Methods and diagnosis. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag, 1993.
-
Grupe, G. & Herrmann, B. (Eds). Trace elements in environmental history. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag, 1988.
-
Katzenberg, M. Anne; Sauders, Shelley R. Biological anthropology of the human skeleton. New York : Wiley-Liss, 2000. ISBN 0-471-31616-4.
|