Předmět: Metodologický seminář 1

« Zpět
Název předmětu Metodologický seminář 1
Kód předmětu KSA/MES1
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Landa Jan, Mgr. Ph.D.
  • Novotný Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Základní obrysy kvalitativního výzkumu. Vymezení kvantitativních a kvalitativních metod. 2. Psaní, odkazování a zásady správného citování. Druhy pramenů a zdrojů. Práce s odkazy a literaturou. 3. Epistemologie sociálních věd a zásady vědecké práce. Formulace výzkumného problému. Validita, reliabilita. Pojem, hypotéza, teorie. 4. Etnografie a reflexivní etnografie. Reflexivita v etnografickém výzkumu. Identita výzkumníka: antropolog jako výzkumný nástroj. 5. Etika výzkumu. Etické aspekty terénního výzkumu, psaní etnografie a publikování. Informovaný souhlas. Etické kodexy. 6. Analýza kvalitativních dat. Zpracování a analýza dat z kvalitativního výzkumu. Kódování. 7. Metodologické aspekty terénního výzkumu. Vstup do terénu. Fáze terénního výzkumu. Výběr informátorů. 8. Sociální a politický kontext etnografického výzkumu. Antropologie a kolonialismus. Klasický model terénního výzkumu a jeho kritika. 9. Pozorování a rozhovor jako klíčové metody etnografického výzkumu. Druhy pozorování. Způsoby vedení a záznamu rozhovorů. Typologie rozhovorů. 10. Oral history. Teorie a metoda orální historie. Oblast využití a specifika metody. 11. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum. 12. Reflexe terénního výzkumu. Beseda s hostem, který realizoval vlastní antropologický terénní výzkum.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porozumět odborné argumentaci a sledovat hlavní výkladovou linii přednášek
na základní úrovni identifikovat hlavní teoretická východiska sociální antropologie
charakterizovat a popsat základní výzkumné metody sociální antropologie
Odborné dovednosti
na základní úrovni porozumět odborným textům v cizím jazyce
interpretovat odborný text a identifikovat jeho hlavní teze
formulovat výzkumnou otázku
pracovat s elektronickými informačními zdroji
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
na základní úrovni charakterizovat podobu, postup a metodologické obtíže etnografického výzkumu
kriticky zhodnotit etnografický výzkum na příkladech z odborné (i autobiografické) literatury a prezentací antropologů realizujících vlastní terénní výzkumy
popsat a kriticky zhodnotit hlavní výzkumné metody sociální antropologie
vysvětlit specifika, silné a slabé stránky etnografického výzkumu
charakterizovat hlavní geografické výzkumné oblasti a témata sociální antropologie
kriticky zhodnotit potřebnost reflexivity v etnografickém výzkumu
Odborné dovednosti
aktivně používat základní postupy etnografického výzkumu (pozorování, rozhovor)
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje
formulovat, navrhnout a vytvořit výzkumný projekt
aplikovat metodu systematického pozorování, včetně jeho záznamu a kritického zhodnocení
vést etnografický rozhovor, zaznamenat jej, kódovat a analyzovat
odkazovat a citovat odbornou literaturu
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
bc. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Analyticko-kritická práce s textem,
Samostudium,
Přednáška s aktivizací studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
  • Bernard, H. R. (ed.). Handbook of Methods on Cultural antropology. London, 1998.
  • Davies, Charlotte Aull. Reflexive ethnography : a guide to researching selves and others. 2nd ed. London : Routledge, 2008. ISBN 978-0-415-40901-8.
  • Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha Nakladatelství Karolinum, 2002.
  • Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
  • Hammersley, M. - Atkinson, P. Ethnography: Principles in Practice. 1997.
  • Morgan, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu : 2. titul série Metodologie. Boskovice : Albert, 2001. ISBN 80-85834-77-4.
  • RITCHIE, A. Donald. Doing Oral History. New York, 1995.
  • Sanjek, Roger. Fieldnotes : the makings of anthropology. Ithaca : Cornell University Press, 1990. ISBN 978-0-8014-9726-1.
  • Silverman, David. Ako robiť kvalitatívny výskum : praktická príručka. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4.
  • VANĚK, Miroslav. Orální historie ve výzkumu soudobých dějin. Praha, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr