Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Mikroskopie (stručný úvod do teorie) 2. Digitalizace kresby 3. 3D scanner 4. Využití chemických metod v antropologii (hmotnostní spektrometrie: LA ICP MS, portable X-ray Fluorescence devices pXRF) 5. Radiometrické metody datování 6. Zobrazovací technologie (CT, micro-CT, RTG, 3D skener). Využití v paleopatologii, biomechanice, analýze žárových hrobů, analýze mikrostruktury zubů a kostí. 7. Fotogrammetrie (software 123Casch, AgiSoft PhotoScan aj.). Využití při terénním i laboratorním výzkumu (pro uchování záznamu i jako analytický nástroj). 8. Molekulární metody využívané v paleomikrobiologii, paleoparazitologie, paleoentomologie. 9. Kvantitativní metody využívané v zooarcheologii a antropologii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 12 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat základní metody kosterní antropologie (především odhad biologického profilu jedince) |
popsat a vysvětlit základní pojmy tafonomie a archeologie |
vysvětlit pojmy z terénní antropologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat základní metody kosterní antropologie |
formálně prezentovat vlastní výzkum |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a popsat teoretické základy a praktické aplikace přírodovědných technik využívaných při studiu biologie kostry |
charakterizovat a popsat speciální analytické antropologické metody |
Odborné dovednosti |
---|
v základu prakticky aplikovat a detailně popsat speciální antropologické metody |
provést základní práce se stereoskopickým a metalografickým mikroskopem a s programem NIS v LBA |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Grupe, G. & Garland, A.N. (Eds). Histology of ancient human bone: Methods and diagnosis. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag, 1993.
-
Grupe, G. & Herrmann, B. (Eds). Trace elements in environmental history. Berlin, Heidelberg, New York: Springer Verlag, 1988.
-
Katzenberg, M. Anne; Sauders, Shelley R. Biological anthropology of the human skeleton. New York : Wiley-Liss, 2000. ISBN 0-471-31616-4.
|