Předmět: Multikulturalismus a etnicita

« Zpět
Název předmětu Multikulturalismus a etnicita
Kód předmětu KSA/MTKE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Představení předmětu, organizační pokyny, podmínky absolvování 2. Osvícenství a romantismus jako ideové kořeny uvažování o moderních společnostech, resp. ideové kořeny debat o nacionalismu, etnicitě, sociální identitě a multikulturalismu 3. Teorie etnicity a kontext jejich vzniku 4. Primordialismus, instrumentalismus, situacionalismus, konstruktivismus (Manchesterská škola, Fredrik Barth, Julian Bromlej) 5. Významové pole slova multikulturalismus, pojmy multikulturalistického diskurzu (integrace, segregace, asimilace, identita, komunita?) a jejich kritická reflexe, multikulturalismus jako předmět antropologického studia 6. Historické, politické a společenské souvislosti objevení (se) multikulturalismu 7. Recepce multikulturalismu v evropských státech (Velká Británie, Francie, Německo, Nizozemí) 8. Pluralistický multikulturalismus (komunitarismus), Charles Taylor, Michael Sandel, Michael Walzer, Aldasair MacIntyre 9. Liberální multikulturalismus; Will Kymlicka, John Rex, Pavel Barša 10. Kritický multikulturalismus; Peter McLaren, Terence Turner, Shirley Steinberg and Joe Kinchloe, Chicago Cultural Studies Group 11. Kritiky multikulturalismu; Brian Barry, T. H. Eriksen, Gerd Baumann, Patrick West, Ralph Grillo 12. Multikulturalismus z hlediska antropologických teorií etnicity a kultury 13. Multikulturalismus a gender (feminismus); Susanne Okin, Iris M. Young, Sheila Benhabib 14. Mutlikulturalismus a sociální vyloučení; Michel Wieviorka 15. Multikulturalismus v ČR, multikulturní výchova v českém vzdělávacím systému, česká imigrační a integrační politika

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie
Odborné dovednosti
porozumět odbornému společenskovědnímu textu
napsat kultivovaný odborný text na dané téma
využívat elektronické informační zdroje
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a charakterizovat významové pole termínu multikulturalismus
objasnit a kriticky reflektovat historicko-politické a společenské okolnosti vzniku multikulturalistického hnutí
vyjmenovat teoretiky, kteří se zabývali otázkou kulturní diferenciace moderních společností (resp. otázkou multikulturalismu) a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu
srovnat a kriticky hodnotit multikulturalismus s alternativními světonázorovými koncepcemi jako je feminismus, liberalismus, nacionalismus, marxismus
Odborné dovednosti
z aktuálních antropologických pozic kriticky reflektovat formy mediální či umělecké reprezentace kulturní rozmanitosti
analyzovat formy aplikace různých multikulturalistických přístupů v kontextu českého i zahraničního vzdělávacího systému (multikulturní výchova) a v kontextu tzv. integrační politiky v ČR
analyzovat společenské procesy související s kulturní diferenciací soudobých komplexních společností a výsledky prezentovat nejen v podobě odborné studie, ale i formou publicistických žánrů
kriticky reflektovat vybrané koncepce multikulturalismu z hlediska současných antropologických teorií etnicity, nacionalismu a kultury
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Prezentace práce studentů,
Projektová výuka,
Samostudium,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (badatelské metody),
Projektová výuka,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Samostudium,
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Test,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Test,
Písemná zkouška,
Obecné způsobilosti
Písemná zkouška,
Test,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Barry, Brian M. Culture and equality : an egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-2228-3.
  • Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
  • Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
  • Bauman, G. The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New York, 1999.
  • Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Triton, 2007.
  • Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
  • Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
  • Grillo, R. D. Pluralism and the politics of difference : state, culture, and ethnicity in comparative perspective. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1998. ISBN 0-19-829426-3.
  • Jakoubek, Marek. Teorie etnicity. Sociologické nakladatelství SLON, 2016. ISBN 9788074191855.
  • Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
  • Okin, Susan Moller. Is multiculturalism bad for women?. Princeton : Princeton University Press, 1999. ISBN 0-691-00432-3.
  • Taylor, Charles; Gutmannová, Amy. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr