Vyučující
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Představení předmětu, organizační pokyny, podmínky absolvování 2. Osvícenství a romantismus jako ideové kořeny uvažování o moderních společnostech, resp. ideové kořeny debat o nacionalismu, etnicitě, sociální identitě a multikulturalismu 3. Teorie etnicity a kontext jejich vzniku 4. Primordialismus, instrumentalismus, situacionalismus, konstruktivismus (Manchesterská škola, Fredrik Barth, Julian Bromlej) 5. Významové pole slova multikulturalismus, pojmy multikulturalistického diskurzu (integrace, segregace, asimilace, identita, komunita?) a jejich kritická reflexe, multikulturalismus jako předmět antropologického studia 6. Historické, politické a společenské souvislosti objevení (se) multikulturalismu 7. Recepce multikulturalismu v evropských státech (Velká Británie, Francie, Německo, Nizozemí) 8. Pluralistický multikulturalismus (komunitarismus), Charles Taylor, Michael Sandel, Michael Walzer, Aldasair MacIntyre 9. Liberální multikulturalismus; Will Kymlicka, John Rex, Pavel Barša 10. Kritický multikulturalismus; Peter McLaren, Terence Turner, Shirley Steinberg and Joe Kinchloe, Chicago Cultural Studies Group 11. Kritiky multikulturalismu; Brian Barry, T. H. Eriksen, Gerd Baumann, Patrick West, Ralph Grillo 12. Multikulturalismus z hlediska antropologických teorií etnicity a kultury 13. Multikulturalismus a gender (feminismus); Susanne Okin, Iris M. Young, Sheila Benhabib 14. Mutlikulturalismus a sociální vyloučení; Michel Wieviorka 15. Multikulturalismus v ČR, multikulturní výchova v českém vzdělávacím systému, česká imigrační a integrační politika
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Samostudium literatury, Studium textů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vymezit a charakterizovat významové pole termínu multikulturalismus |
objasnit a kriticky reflektovat historicko-politické a společenské okolnosti vzniku multikulturalistického hnutí |
vyjmenovat teoretiky, kteří se zabývali otázkou kulturní diferenciace moderních společností (resp. otázkou multikulturalismu) a kriticky hodnotit jejich základní myšlenky týkající se daného tématu |
srovnat a kriticky hodnotit multikulturalismus s alternativními světonázorovými koncepcemi jako je feminismus, liberalismus, nacionalismus, marxismus |
Odborné dovednosti |
---|
z aktuálních antropologických pozic kriticky reflektovat formy mediální či umělecké reprezentace kulturní rozmanitosti |
analyzovat formy aplikace různých multikulturalistických přístupů v kontextu českého i zahraničního vzdělávacího systému (multikulturní výchova) a v kontextu tzv. integrační politiky v ČR |
analyzovat společenské procesy související s kulturní diferenciací soudobých komplexních společností a výsledky prezentovat nejen v podobě odborné studie, ale i formou publicistických žánrů |
kriticky reflektovat vybrané koncepce multikulturalismu z hlediska současných antropologických teorií etnicity, nacionalismu a kultury |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Projektová výuka, |
Kooperativní výuka, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (badatelské metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Projektová výuka, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti |
---|
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Test, |
Písemná zkouška, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Doporučená literatura
|
-
Barry, Brian M. Culture and equality : an egalitarian critique of multiculturalism. Cambridge : Polity Press, 2004. ISBN 0-7456-2228-3.
-
Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
-
Baršová, Andrea; Barša, Pavel. Přistěhovalectví a liberální stát : imigrační a integrační politiky v USA, západní Evropě a Česku. Brno : Masarykova univerzita, Mezinárodní politologický ústav, 2005. ISBN 80-210-3875-6.
-
Bauman, G. The Multicultural Riddle: Rethinking National, Ethnic and Religious Identities. New York, 1999.
-
Eriksen, T. H. Antropologie multikulturních společností: Rozumět identitě. Triton, 2007.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Fay, Brian. Současná filosofie sociálních věd : multikulturní přístup. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2002. ISBN 80-86429-10-5.
-
Grillo, R. D. Pluralism and the politics of difference : state, culture, and ethnicity in comparative perspective. 1st pub. Oxford : Clarendon Press, 1998. ISBN 0-19-829426-3.
-
Jakoubek, Marek. Teorie etnicity. Sociologické nakladatelství SLON, 2016. ISBN 9788074191855.
-
Kymlicka, Will. Multicultural citizenship : aliberal theory of minority rights. Oxford : Clarendon Press, 2003. ISBN 0-19-829091-8.
-
Okin, Susan Moller. Is multiculturalism bad for women?. Princeton : Princeton University Press, 1999. ISBN 0-691-00432-3.
-
Taylor, Charles; Gutmannová, Amy. Multikulturalismus : zkoumání politiky uznání. Vyd. 1. Praha : Filosofia, 2001. ISBN 80-7007-161-3.
|