Předmět: Národy a etnika Evropy

« Zpět
Název předmětu Národy a etnika Evropy
Kód předmětu KSA/NAEX
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kopa Štěpán, PhDr.
  • Brewin Alois, Doc. Ph.D.
  • Vránová Lava, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Přednáškové okruhy: 1. Metodické otázky při studiu etnické problematiky (terminologické definice - národ, národnost, etnická skupina, mateřský a obcovací jazyk, občanský a národnostní princip, imigrace, integrace, asimilace, majorita, menšina, marginalita, etnocentrismus, nacionalismus, xenofobie. Přehled základních teoretických přístupů při studiu nacionalismu a etnické identity (např. Hroch, Gellner, Anderson, Hobsbawm a další). 2. Formování současné Evropy - klíčové události novověkých dějin, které se odrazily v etnickém obraze Evropy (Francouzská revoluce, Vídeňský kongres, sjednocení Itálie a Německa, balkánské války, 1. světová válka, Versailleský mír, vznik národních států, 2. světová válka, rozpad sovětského bloku). 3. Etnická skladba Pyrenejského poloostrova (Francova a Salazarova diktatura, hispanizace, centralizace, jazyky, národy, pozice etnických menšin v těchto státech, oficiální politické postoje, autonomie atd.). Problematika Baskicka, Katalánska, Galicie. 4. Etnická skladba Francie, Belgie a Nizozemí (Bretonci, Katalánci, Baskové, Korsičané, Alsasané, Vlámové, Valoni, Frísové, otázky centralizace, federalizace, otázka jazyková, novodobí migranti). 5. Etnická skladba Velké Británie a Irska (Velšané, Gaelové, Cornwallané, Manxané, otázky jazykových změn, autonomie, směry a důvody novodobé migrace z evropských i mimoevropských oblastí). 6. Etnická skladba Skandinávie - Norsko, Švédsko, Finsko, Dánsko (Laponci, Faeřané, Gróňané, otázka jazykové diglosie, úřední jazyky, novodobí migranti). 7. Etnická skladba Švýcarska, Rakouska, Itálie (kantonální systém, Frankošvýcaři, Italošvýcaři, Germanošvýcaři, Juřané, Ticiňané, Walserové, Rétorománi, Friulové, Ladinové, Piemonťané, Romagňané, Lombarďané, Sardové, otázka národnostních menšin, místní správa, migrace). 8. Etnická skladba střední Evropy - Německo, Polsko, Česko, Slovensko, Maďarsko (Lužičtí Srbové, Frísové, Kašubové, Lemkové, otázka národnostních menšin - polská, maďarská, ukrajinská, běloruská, romská otázka, židovská populace, novodobá migrace). 9. Etnická skladba jihovýchodní Evropy - bývalé republiky Jugoslávie, Rumunsko, Bulharsko (vznik království SHS, federalizace Jugoslávie, rozpad, etnické čistky, migrace, otázky národnostních menšin - Maďaři a Němci v Sedmihradsku, bulharští Turci, romská problematika). 10. Etnická skladba Albánie, Řecka, evropské části Turecka (Gegové, Toskové, problematika Makedonie, výměna a přesuny obyvatelstva, Aromuni). 11. Etnická skladba bývalých svazových republik SSSR - Pobaltí (deportace, rusifikace, komparace vztahu ruských minorit k jednotlivým vládám, otázky jazykové). 12. Etnická skladba bývalých svazových republik SSSR - Bělorusko, Ukrajina, Moldávie (především otázky spojené s pozicí velkých ruských národnostních menšin, pozice ruštiny, nevyhraněná etnická identita, Podněsterská republika). 13. Etnická skladba evropské části Ruské federace (historický nástin bolševické národnostní politiky - realizace národně-teritoriální autonomie, pozice neruských národů - např. Marijců, Mordvinů, Udmurtů, Tatarů, Baškirů, Čečenců, Ingušů, Karačajců, Balkarů atd.) 14. Novodobá politická, ekonomická a náboženská migrace do Evropy - odkud přichází novodobí migranti, kam směřují, problematika soužití autochtonních populací s migranty, způsob jejich začleňování do majoritních populací.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, E-learning, Výuka podporovaná multimédii, Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška s demonstrací
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 21 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
formulovat (navrhnout) vlastní výzkumné (badatelské) téma
na základní úrovni charakterizovat jazykovou situaci v Evropě (základní členění jazyků do jazykových rodin)
na základní úrovni popsat historické utváření Evropy
aktivně formulovat otázky a diskutovat
porozumět vědecky strukturované přednášce
Odborné dovednosti
číst a porozumět cizojazyčné literatuře
číst a porozumět odborné antropologické literatuře
kriticky reflektovat a interpretovat odborný text
napsat kultivovaný odborný text
využívat elektronické informační zdroje
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat a vyjmenovat základní přehled o etnické skladbě jednotlivých evropských regionů
podat přehled o základních teoretických přístupech ke studiu nacionalismu a etnické identity
charakterizovat a vysvětlit základní terminologické definice (národ, národnost, etnická skupina, občan, imigrace, integrace, asimilace)
charakterizovat a vysvětlit hlavní problémy etnických, jazykových a náboženských skupin v příslušných státních celcích (kulturní, politická a ekonomická charakteristika)
popsat a vysvětlit problematiku novodobé migrace do Evropy z hlediska výchozí země, důvodů migrace, cíle migrantů, postavení v nových zemích
Odborné dovednosti
kriticky reflektovat a vyhodnocovat informace
aplikovat současné aktuální teoretické a metodologické přístupy při studiu etnicity na prostor současné Evropy
na základě teoretických znalostí interpretovat historické, ekonomické, kulturní a společenské aspekty vývoje moderní Evropy skrze etnicko-jazykovou identitu
uchopit "žhavou" problematiku etnicity jako jedné ze základních kolektivních identit soudobé Evropy
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
E-learning,
Výuka podporovaná multimédii,
Analyticko-kritická práce s textem,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
E-learning,
Seminární výuka (badatelské metody),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Skupinová konzultace,
Analyticko-kritická práce s textem,
Výuka podporovaná multimédii,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Test,
Písemná zkouška,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Barša, Pavel; Fiala, Petr; Mikš, František. Politická teorie multikulturalismu. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2003. ISBN 80-7325-020-9.
  • Honzák, František; Pečenka, Marek; Vlčková, Jitka. Evropa v proměnách staletí. 1. vyd. Praha : Libri, 1995. ISBN 80-85983-00-1.
  • Magocsi, Paul Robert. Historical atlas of Central Europe revised and expanded edition. Seattle : University of Washington Press, 2002. ISBN 0-295-98146-6.
  • Szaló, Csaba. Transnacionální migrace : proměny identit, hranic a vědění o nich. 1. vyd. Brno : CDK (Centrum pro studium demokracie a kultury), 2007. ISBN 978-80-7325-136-9.
  • Šatava, Leoš. Národnostní menšiny v Evropě : encyklopedická příručka. 1. vyd. Praha : Ivo Železný, 1994. ISBN 80-7116-375-9.
  • Tesař, Filip. Etnické konflikty. Vyd. 1. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-097-9.
  • Vertovec, Steven. Transnationalism. Milton Park : Routledge, 2009. ISBN 978-0-415-43299-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr