|
Vyučující
|
-
Cinkeová Marie, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášky 1. Historie a metody paleopatologie (kap. 1 a 2) 2. Vrozené a vývojové poruchy (kap. 3) 3. Kulturní modifikace těla (kap. 5) 4. Zubní patologie (kap. 4) 5. Trauma 1 (kap. 5) 6. Trauma 2 (kap. 5) 7. Test 1 8. Onemocnění kloubů (kap. 6) 9. Infekční choroby (kap. 7) 10. Metabolické poruchy (kap. 8) 11. Nádorová onemocnění (kap. 9) 12. Mumifikace 13. Mumifikace/test 2. 14. Test 2 Semináře 2. Cvičení 1 (Verano 2001) 3. Cvičení 2 (Aufderheide et al., 1998; Gerszten and Gerszten, 1995) 4. Cvičení 3 (Williams and White, 2006; Cucina and Tiesler, 2003) 5. Cvičení 4 (Verano, 1986; Kilgore et al., 1997) 6. Cvičení 5 (Verano undated; Shackley, 1986; Kaufman et al., 1997) 7. Test 1 8. Cvičení 7 (Ortner and Eriksen, 1997; Ortner and Mays, 1998) 9. Cvičení 8 (Harper et al., 2011) 10. Prezentace studentů 1 11. Prezentace studentů 2 12. Prezentace studentů 3 13. Test 2
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška, Cvičení
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit pojmy z obecné kosterní biologie a anatomie |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a rozpoznat základní kategorie patologických projevů tvrdých tkání |
| charakterizovat a popsat metody identifikace nemocí, zranění a vzorů chování, které zanechávají degenerativní známky na kostře a zubech |
| identifikovat a popsat identifikaci rané chirurgie, důsledků agrese mezi jedinci či populacemi, identifikaci znaků plynoucích z obětních rituálů a v obecné rovině vše, co mohou lidské kosterní ostatky vypovědět o životě a smrti v minulosti |
| Odborné dovednosti |
|---|
| identifikovat patologické projevy na lidské kostře a provést diferenční diagnózu těchto projevů |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Individuální konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Aufderheide, Arthur C.; Langsjoen, Odin; Rodríguez-Martín, Conrado. The Cambridge encyclopedia of human paleopathology. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 1998. ISBN 0-521-55203-6.
-
Mann, R. W., Hunt, D. R. Photographic Regional Atlas of Bone Disease: A Guide to patholic and Normal Variation in the Human Skeleton. Springfield, Charles C. Thomas Publisher, LTD., 2005.
-
Roberts, C., Manchaster, K. The Achaelogy of Disease. Sotton Publishing, 2005.
|