Vyučující
|
-
Podlena Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Vymezení paleodemografie Živí lidé a jejich kosterní pozůstatky: původ kosterních souborů Základní pojmy demografické analýzy Úmrtnostní tabulky Bayesúv teorém a hodnocení úmrtnosti Parametrické metody hodnocení úmrtnosti Fertilita a její odhady z kosterních pozůstatků Migrace minulých populací: etnografický pohled Demografický růst Odhady demografických parametrů z archeologických a ekologických pramenů
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a vysvětlit základní metody kosterní a terénní antropologie |
charakterizovat a vysvětlit základní metody v biologii reprodukce |
Odborné dovednosti |
---|
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a popsat jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací |
charakterizovat a vysvětlit biologickou stránku reprodukce |
charakterizovat a vysvětlit stránku sociální, která určuje míru a formu naplnění biologických možností |
Odborné dovednosti |
---|
použít způsoby, kterými lze z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví atd.) odhadnout demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost atd.) |
zrekonstruovat demografické změny, které provázely například přechod od lovecko-sběračského způsobu života k zemědělství |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Demonstrace dovedností, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Písemná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
Acsádi, G. & Nemeskéri, J. History of Human Life Span and Mortality. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1970.
-
Hoppa, R. D. & Vaupel J. W. (Eds). Paleodemography. Age Distributions from Skeletal Samples. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Neustupný, E. Demografie pravěkýh pohřebišť. Praha: Archeologický ústav ČSAV, 1983.
-
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
|