|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Vymezení paleodemografie Živí lidé a jejich kosterní pozůstatky: původ kosterních souborů Základní pojmy demografické analýzy Úmrtnostní tabulky Bayesúv teorém a hodnocení úmrtnosti Parametrické metody hodnocení úmrtnosti Fertilita a její odhady z kosterních pozůstatků Migrace minulých populací: etnografický pohled Demografický růst Odhady demografických parametrů z archeologických a ekologických pramenů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 35 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a vysvětlit základní metody kosterní a terénní antropologie |
| charakterizovat a vysvětlit základní metody v biologii reprodukce |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat jevy a procesy, které souvisí s reprodukcí minulých populací |
| charakterizovat a vysvětlit biologickou stránku reprodukce |
| charakterizovat a vysvětlit stránku sociální, která určuje míru a formu naplnění biologických možností |
| Odborné dovednosti |
|---|
| použít způsoby, kterými lze z antropologických údajů o kostře člověka (věk, pohlaví atd.) odhadnout demografické parametry minulých populací (plodnost, úmrtnost atd.) |
| zrekonstruovat demografické změny, které provázely například přechod od lovecko-sběračského způsobu života k zemědělství |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Individuální konzultace, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Individuální konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Individuální konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Skupinová prezentace, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Acsádi, G. & Nemeskéri, J. History of Human Life Span and Mortality. Budapest: Akadémiai Kiadó, 1970.
-
Hoppa, R. D. & Vaupel J. W. (Eds). Paleodemography. Age Distributions from Skeletal Samples. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.
-
Chamberlain, Andrew T. Demography in archaeology. Cambridge ; Cambridge University Press, 2006. ISBN 0-521-59651-3.
-
Neustupný, E. Demografie pravěkýh pohřebišť. Praha: Archeologický ústav ČSAV, 1983.
-
Stringer, Chris; Andrews, Peter. The complete world of human evolution. London : Thames and Hudson, 2005. ISBN 978-0-500-05132-0.
|