Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Popis kostry Anatomická terminologie Obecná osteologie, plasticita kostry, zachovalost a tafonomie Osová kostra (páteř, hrudník). Horní končetina I (pletenec horní končetiny, paže a předloktí) Horní končetina II (ruka, horní končetina jako celek) Dolní končetina I (pletenec dolní končetiny, kost stehenní a kostra bérce) Dolní končetina II (noha, dolní končetina jako celek) Lebka (mozková část) Lebka (obličejová část) Zuby a chrup Specifické znaky lidské kostry (evoluční adaptace)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Laboratorní praktika, Přednáška, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 40 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 50 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit základní pojmy biologie člověka |
Odborné dovednosti |
---|
porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
porozumět a interpretovat odborný text v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a popsat lidskou kostru z hlediska anatomického a funkčního |
charakterizovat a vysvětlit základní terminologii orientace kosterních útvarů a anatomii a fungování kosterních oblastí |
česky a latinsky popsat základní útvary na kostech |
Odborné dovednosti |
---|
používat praktické dovednosti v terénní praxi |
rozeznat jednotlivé kosti lidské kostry v nálezové situaci |
určit vývoj a strukturu kostní tkáně a kostí jako celku a odvodit důsledky do archeologické praxe |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Laboratorní praktika, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Laboratorní praktika, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Průběžné hodnocení, |
Doporučená literatura
|
-
Čihák, Radomír. Anatomie 1. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-7169-970-5.
-
Druga, Rastislav; Grim, Miloš. Základy anatomie. 1., Obecná anatomie a pohybový systém. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-7262-112-2.
-
Feneis, Heinz; Dauber, Wolfgang. Anatomický obrazový slovník. Vyd. 2. české, přeprac. a rozš., v nakl. Grada vyd. 1. čes. Praha : Grada Publishing, 1996. ISBN 80-7169-197-6.
-
Sedláček, S. Vademecum lékařskou terminologií. SPN Praha, 1988.
-
Scheuer, Louise; Black, Sue. Developmental juvenile osteology. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-624000-0.
-
White, Tim D.; Folkens, Pieter A. The human bone manual. Amsterodam : Elsevier, 2005. ISBN 0-12-088467-4.
-
White, Tim D. Human osteology. San Diego : Academic Press, 2000. ISBN 0-12-746612-6.
-
Zrzavý, J. Latinsko-české anatomické názvosloví. Vydavatelství Univerzity Palackého: Olomouc. Pp. 1-365., 1985.
|