Předmět: Projekt v sociálních službách

« Zpět
Název předmětu Projekt v sociálních službách
Kód předmětu KSA/PSSG
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švátorová Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Projektové plánování, veřejná sféra, specifika projektů v sociálních službách. 2. Projektový cyklus v sociálních službách, projektový manažer v sociálních službách. 3. Zdroje financování sociálních projektů, typy a formy fundraisingových aktivit. 4. Metody plánování sociálních projektů - základní vymezení metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). 5. Metody strukturace a definování sociálního problému. Analýza situace (SWOT). 6. Metody definování problému a tvorba cílů sociálního projektu. 7. Definice problému jako nástroj strategického a projektového plánování. Analýza zainteresovaných skupin. 8. Projektové plánování - analýza cílů. Definice účelu, cílů a výstupů projektu. 9. Aktivity projektu. Harmonogram projektu. 10. Analýza výstupů - měřitelné ukazatele dopadu a výsledků sociálního projektu. 11. Analýza rizik. Základy finančního plánování projektu. Analýza vstupů. 12. Projektová žádost. 13.Metody evaluace sociálních, vzdělávacích a integračních projektů a programů.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Skupinová konzultace
  • Projekt individuální [40] - 26 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat a popsat základní pojmy a teoretické koncepty sociální práce
Odborné dovednosti
prezentovat výstupy vlastní samostatné práce
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
create and propose the topic of an educational, development or integration project
vymyslet a navrhnout téma vzdělávacího, rozvojového či integračního projektu
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a charakterizovat roli pracovníka v sociálních službách v rámci projektových aktivit v různých kontextech (neziskový sektor, veřejný sektor)
popsat a aplikovat při tvorbě sociálního, vzdělávacího či integračního projektu základní přístupy projektového plánování metodou logického rámce
Odborné dovednosti
vytvořit projektový záměr sociálního, vzdělávacího či integračního projektu ve struktuře logického rámce
využít odpovídajících metod (analýza problému, analýza cílů, logický rámec, aj.) k analytické, plánovací a hodnotitelské roli v projektovém řízení
aplikovat situační analýzu (SWOT) v různých kontextech využitelných v sociálních službách
s využitím odpovídajících metod vytvořit SMART cíle, účel a výstupy sociálního projektu
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Skupinová konzultace,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Seminární výuka (badatelské metody),
E-learning,
Kooperativní výuka,
Skupinová konzultace,
Projektová výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Barker, Stephen; Cole, Rob. Projektový management pro praxi. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2838-4.
  • Doležal, Jan. Projektový management podle IPMA. 1. vyd. Praha : Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2848-3.
  • Hloušek, Jan; Hloušková Zuzana. Získávání zdrojů na aktivity NNO působící v sociální oblasti. Hradec Králové, Gaudeamus, 2011.
  • Kažmierski, Tomáš. Projektové a strategické plánování pro neziskové organizace. Praha : Centrum pro komunitní práci, 2003. ISBN 80-902368-9-8.
  • Matoušek, O. Sociální služby: legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení, 1. vyd.. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
  • Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
  • Veselý, A. - Nekola, M. (eds.). Analýza a tvorba veřejných politik: přístupy, metody a praxe. Praha: SLON, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr