Course: Development anthropology

« Back
Course title Development anthropology
Course code KSA/RAP
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Švátorová Anna, PhDr. Ph.D.
Course content
Historical context of the genesis of development discourse - colonialism, evolucionism, capitalism, progress. Anthropology of development vs./and development anthropology. Interpretation of the genesis of the development discourse from the post-modern perspective. Classical beliefs on progress and development (Malthus, Smith, Ricardo, Marx, Engels, Weber). Transition between colonial and development period - decolonization, nationalism. Origin of development discourse in the postwar period - basic premises of the development discourse, institutional basis of the development. Development actors (SB, MMF, NNO) - ethnography of institutions. Theory of modernization and its application in the development problematics - economic growth, approaches of classical economy. Dependence theory and development. Development indicators (HDP, HNP, HDI). The concept of basic needs. Neoliberalism and development- neoliberal strategy of main actors in development aid. Concept of human possibilities. The principle of "Good government" as the prerequisity of development. Selected topics on development - agriculture and development; environment and development (sustainable development) Selected topics on development. Gender and development; sport and development; education and development, migration and development, environment and development (presentation of the particular projects). Development project, phases of development project, examples of projects and their critical evaluation. Presentation of an external lecturer with direct experience with realization of the development projects. Movie projection

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis, E-learning, Students' portfolio, Seminar classes
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat a popsat základní pojmy a teoretické koncepty antropologického myšlení
charakterizovat a popsat přístupy ke studiu sociokulturních fenoménů z antropologické perspektivy
popsat rozdíl mezi jednotlivými antropologickými subdisciplínami
porozumět vědecky strukturované přednášce
Skills
formálně prezentovat vlastní porozumění odborného textu a vést odborné debaty
číst a porozumět antropologické literatuře
číst a porozumět cizojazyčné literatuře (zejména anglicky psaným textům)
porozumět a interpretovat odborný text ve vybraném světovém jazyce (angličtina)
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat a vysvětlit základní charakteristiky a předmět zkoumání rozvojové antropologie
rozlišit a popsat konkrétní tematické oblasti, na které se rozvojová antropologie zaměřuje
vymezit a vysvětlit rozdíl mezi antropologií rozvoje a rozvojovou antropologií
charakterizovat a kriticky hodnotit základní antropologická paradigmata a přístupy v kontextu výzkumu rozvoje různých typů společností
popsat a vysvětlit základní přístupy a pojmy, se kterými rozvojová antropologie pracuje
charakterizovat základní fáze rozvojového projektu
Skills
aplikovat teoretické přístupy a náhledy rozvojové antropologie na konkrétní příklady a situace spojené s rozvojovou problematikou
využít antropologické nástroje, metody, koncepty a strategie pro interpretaci rozvojové problematiky (sociálních, ekonomických i technologických problémů v různých oblastech světa )
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
E-learning
Skills
Seminar classes
Students' portfolio
E-learning
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • DESAI, Vandana - POTTER, Robert B. (eds. The Companion to Development Studies. Arnold: London, 2002.
  • Edelman, Marc; Haugerud, Angelique. The anthropology of development and globalization : from classical political economy to contemporary neoliberalism. Malden, MA : Blackwell Pub, 2004. ISBN 0631228802.
  • Escobar, A. Encountering Development. The Making and Unmaking of the Third World. Princenton, 1995.
  • Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
  • Jehlička, Petr; Daněk, Petr; Tomeš, Jiří. Stát, prostor, politika : vybrané otázky politické geografie. 1. vyd. Praha : Univerzita Karlova, 2000. ISBN 80-238-5566-2.
  • Nolan, Riall W. Development anthropology : encounters in the real world. Boulder : Westview Press, 2002. ISBN 0-8133-0984-0.
  • Sachs, W. (ed). The Development Dictionary. A Guide to Knowledge as Power. Zed Books Ltd, London, 1992.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester