Vyučující
|
-
Pavlíček Yana, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod do problematiky symbolické antropologie. 2) Pojetí znaku a symbolu v evropské a americké jazykovědné tradici. 3) Symbolická antropologie V. Turnera. 4) Symbolická antropologie M. Douglas 5) Interpretativní antropologie C. Geertze 6) Metody analýzy klíčových symbolů podle S. Ortner. Aplikace metody. 7) Strukturální lingvistika F. de Saussura; formální a funkční jazykověda R. Jakobsona. 8) Strukturální antropologie C. Lévi-Strause. 9) Způsoby čtení C. Lévi-Strausse (R.Anrup, J. Derrida) 10) Sémiotika (Ch.S. Pears, Ch. W. Moris) a sémiologie (R. Barthes, J. Kristova) 11) Symbolika přírody a symbolika zvířat (A. Kalland, W. James) 12) Symbolika těla, pohlaví a rodu (K. Hastrup) 13) Závěr semestru
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s praktickými aplikacemi, Samostudium literatury
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 35 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 18 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a popsat základní koncepty sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované teoreticky orientované přednášce |
vést odbornou debatu odpovídající antropologickému diskurzu |
Odborné dovednosti |
---|
číst a porozumět odborné literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
analyticky myslet a kriticky reflektovat |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat, určit a klasifikovat klíčové symboly určitého sociálního prostředí |
identifikovat symboly v širším kontextu sociální kultury |
určit a vysvětlit, jakou roli mají symboly (zvířata, jídlo, části lidského těla, prostorové kategorie), mytologie, náboženství v interakci a v organizaci každodenního života jednotlivců |
charakterizovat a porovnat rozdíly ve společných symbolech různých kultur (příroda/kultura, ženy/muži, život/smrt, čest/hanba, pravá/levá strana), symbolizovány |
charakterizovat mocenské aspekty využívání symbolů a určit jejich roli s sociálních procesech |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat analytické a interpretační postupy na problematiku symbolů |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Anrup, R. "A cultural story of nature or natural story of culture? Reading of Lévi-Strauss". In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Hastrup, K. The semantics of biology:virginity. In: Ardener, S. (ed.): Defining females. London: Croom Helm, 1978.
-
James, W. Antelope as self-image among the Uduk. In: Willis, R. (ed.): SIGNIFYING ANIMALS. Human meaning in the natural world. London: Unwin Hyman, 1990.
-
Kalland, A. Culture in Japanese nature. In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Ortner, S. On key symbols. American Anthropologist, 75. 1973.
|