Lecturer(s)
|
-
Pavlíček Yana, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction into symbolic anthropology 2. Conceptualization of sign and symbol in European and American linguistic tradition 3. Symbolic anthropology of V. Turner 4. Symbolic anthropology of M. Douglas 5. Interpretative anthropology of C. Geertz 6. Analyzing the key symbols according to S. Ortner. Application of the method 7. Structural linguistics of F. de Saussure; formal and functional linguistics of R. Jakobson 8. Structural anthropology of C. Lévi-Strausse 9. Ways of reading C. Lévi-Strauss (R. Anrup, J. Derrida) 10. Semiotics (Ch. S. Pears, Ch. W. Morris) and semiology (R. Barthes, J. Kristeva) 11. Symbolism of the nature, symbolism of the animals (A. Kalland, W. James) 12. Symbolism of the body, sex and gender (K. Hastup) 13. End of the Course
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with practical applications, Self-study of literature
- Preparation for an examination (30-60)
- 35 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 18 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat a popsat základní koncepty sociální a kulturní antropologie |
porozumět vědecky strukturované teoreticky orientované přednášce |
vést odbornou debatu odpovídající antropologickému diskurzu |
Skills |
---|
číst a porozumět odborné literatuře |
číst a porozumět cizojazyčné literatuře |
analyticky myslet a kriticky reflektovat |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat, určit a klasifikovat klíčové symboly určitého sociálního prostředí |
identifikovat symboly v širším kontextu sociální kultury |
určit a vysvětlit, jakou roli mají symboly (zvířata, jídlo, části lidského těla, prostorové kategorie), mytologie, náboženství v interakci a v organizaci každodenního života jednotlivců |
charakterizovat a porovnat rozdíly ve společných symbolech různých kultur (příroda/kultura, ženy/muži, život/smrt, čest/hanba, pravá/levá strana), symbolizovány |
charakterizovat mocenské aspekty využívání symbolů a určit jejich roli s sociálních procesech |
Skills |
---|
aplikovat analytické a interpretační postupy na problematiku symbolů |
kriticky reflektovat prameny a literaturu, se kterou pracuje |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Skills |
---|
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Anrup, R. "A cultural story of nature or natural story of culture? Reading of Lévi-Strauss". In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Barthes, Roland. Mytologie. Praha : Dokořán, 2004. ISBN 80-86569-73-X.
-
Hastrup, K. The semantics of biology:virginity. In: Ardener, S. (ed.): Defining females. London: Croom Helm, 1978.
-
James, W. Antelope as self-image among the Uduk. In: Willis, R. (ed.): SIGNIFYING ANIMALS. Human meaning in the natural world. London: Unwin Hyman, 1990.
-
Kalland, A. Culture in Japanese nature. In: Brunn, O. - Kalland, A. (eds.): Asian perceptions of nature.. Copehagen: NIAS, 1992.
-
Ortner, S. On key symbols. American Anthropologist, 75. 1973.
|