Vyučující
|
-
Jirava Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsahové zaměření kurzu cílí na přiblížení fenoménu identit (ze zvláštním zřetelem na jejich lokální a regionální formu), které lze dnes chápat především jako sociální konstrukt ovlivňovaný rozličnými faktory, z nichž některé vykazují značnou flexibilitu. Tyto identity můžeme považovat za entity vyvíjející se v čase se schopností expanze i redukce, zániku existujících i vzniku zcela nových. V rámci těchto dynamických procesů jsou zároveň náchylné k vnitřním strukturálním proměnám a transformacím. Vedle teoretického vymezení základních pojmů se předmět zaměří na dvě základní tematické linie: a) role jedince a komunity (v roli insider i outsider) na utváření společného vědomí vázáného ke konkrétnímu místu či oblasti; b) význam a podíl kulturních elementů materiální a nemateriální povahy na tomto procesu (sdílené charakteristiky, jejichž prostřednictvím se dnešní obyvatelé ztotožňují s lokalitou a regionem a které jichž užívají k postižení svébytných stránek či jedinečnosti teritoria navenek), vč. zacházení s vybranými jevy v roli atributů lokality a regionu ( obraz reálný / schematizovaný / transformovaný, "nacházení nových tradic"). V návaznosti na tyto dvě obahové osy bude pozornost zaměřena na sledování dalších funkcí vybraných prvků kultury (integrační, diferenciační), na roli auto a heterostereotypů při formování vlastní identity a při vnímání jiných (lokálních, regionálních, zemských identit), na problematiku regio- či lokalcentrismu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Individuální konzultace, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 104 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat a adekvátně užívat základní pojmy studia identit a etnografické rajonizace. |
Charakterizovat a orientovat se v základní klasifikaci materiálních a nemateriálních jevů tradiční kultury středoevropského prostoru a jejich genezi. |
Ovládat základní pojmy a metody etnografického výzkumu. |
Charakterizovat potenciál starších pramenných materiálů pro výzkum a v jeho rámci identifikovat s ohledem na definovaný výzkumný cíl vhodné zdroje. |
Ovládat základní pojmy a metody etnokartografické metody. |
Odborné dovednosti |
---|
Navázat kontakt s respondenty a vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru a Etickým kodexem České národopisné společnosti, z. s. |
Číst a porozumět odborné literatuře v domácím a zahraničním jazyce a reflektovat takto získané poznatky pro svůj výzkum a výstupy. |
Realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kvalifikovaně pracovat a vytěžovat starší pramenné materiály. |
Vyhodnotit získaná data. |
Na základě zpracování a interpretace získaných dat vytvořit kultivovaný odborný text různého formátu (rukopisná analýza výzkumu, konferenční příspěvek, materiálový příspěvek nebo studie). |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
Charakterizovat principy etnografické rajonizace, formování kulturních areálů a s nimi svázaných identit. |
Identifikovat doplňkové zdrojové materiály (archivní prameny, ikonografie apod.). |
Popsat a vysvětlit genezi vybraných kulturních jevů a jejich sociální kontext. |
Odborné dovednosti |
---|
Ovládat a aplikovat metody terénního výzkumu. |
Pracovat s domácí a zahraniční odbornou literaturou a její poznatky aplikovat v rámci vlastního studia problematiky a terénního výzkumu. |
Samostatně realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kriticky vyhodnotit získaná data z terénního výzkumu a kvalifikovaně je analyzovat. |
Doplnit data z terénního výzkumu excerpcí jiných pramenů. |
Zpracovat kvalifikovaný odborný text a prezentovat jej. |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Drápala Daniel. Vnímání kulturních odlišností. In: Doušek R.-Drápala D. (eds.): Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě.. Brno, 2015.
-
Jeřábek, R., Maur, E., Štika, J., Vařeka, J. Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska IV. Etnografický a etnický obraz Čech, Moravy a Slezska (1500-1900). Praha, 2004.
-
Semian, M. Název jako symbol regionu. Historická geografie 38 č. 2, s. 335-352. 2012.
-
Šerý, M., Šimáček, P. Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie 118., č. 4, s. 392-414. 2013.
-
Týž. Place and Region: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, s. 475-485. 2003.
-
Zich, F. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha, 2003.
|