Předmět: Sociokulturní aspekty lokální a regionální identity

« Zpět
Název předmětu Sociokulturní aspekty lokální a regionální identity
Kód předmětu KSA/SAID
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jirava Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahové zaměření kurzu cílí na přiblížení fenoménu identit (ze zvláštním zřetelem na jejich lokální a regionální formu), které lze dnes chápat především jako sociální konstrukt ovlivňovaný rozličnými faktory, z nichž některé vykazují značnou flexibilitu. Tyto identity můžeme považovat za entity vyvíjející se v čase se schopností expanze i redukce, zániku existujících i vzniku zcela nových. V rámci těchto dynamických procesů jsou zároveň náchylné k vnitřním strukturálním proměnám a transformacím. Vedle teoretického vymezení základních pojmů se předmět zaměří na dvě základní tematické linie: a) role jedince a komunity (v roli insider i outsider) na utváření společného vědomí vázáného ke konkrétnímu místu či oblasti; b) význam a podíl kulturních elementů materiální a nemateriální povahy na tomto procesu (sdílené charakteristiky, jejichž prostřednictvím se dnešní obyvatelé ztotožňují s lokalitou a regionem a které jichž užívají k postižení svébytných stránek či jedinečnosti teritoria navenek), vč. zacházení s vybranými jevy v roli atributů lokality a regionu ( obraz reálný / schematizovaný / transformovaný, "nacházení nových tradic"). V návaznosti na tyto dvě obahové osy bude pozornost zaměřena na sledování dalších funkcí vybraných prvků kultury (integrační, diferenciační), na roli auto a heterostereotypů při formování vlastní identity a při vnímání jiných (lokálních, regionálních, zemských identit), na problematiku regio- či lokalcentrismu.

Studijní aktivity a metody výuky
Individuální konzultace, Samostudium studentů, Samostudium literatury, Seminář
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 104 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Charakterizovat a adekvátně užívat základní pojmy studia identit a etnografické rajonizace.
Charakterizovat a orientovat se v základní klasifikaci materiálních a nemateriálních jevů tradiční kultury středoevropského prostoru a jejich genezi.
Ovládat základní pojmy a metody etnografického výzkumu.
Charakterizovat potenciál starších pramenných materiálů pro výzkum a v jeho rámci identifikovat s ohledem na definovaný výzkumný cíl vhodné zdroje.
Ovládat základní pojmy a metody etnokartografické metody.
Odborné dovednosti
Navázat kontakt s respondenty a vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru a Etickým kodexem České národopisné společnosti, z. s.
Číst a porozumět odborné literatuře v domácím a zahraničním jazyce a reflektovat takto získané poznatky pro svůj výzkum a výstupy.
Realizovat terénní výzkum na zvolené téma.
Kvalifikovaně pracovat a vytěžovat starší pramenné materiály.
Vyhodnotit získaná data.
Na základě zpracování a interpretace získaných dat vytvořit kultivovaný odborný text různého formátu (rukopisná analýza výzkumu, konferenční příspěvek, materiálový příspěvek nebo studie).
Výsledky učení
Odborné znalosti
Charakterizovat principy etnografické rajonizace, formování kulturních areálů a s nimi svázaných identit.
Identifikovat doplňkové zdrojové materiály (archivní prameny, ikonografie apod.).
Popsat a vysvětlit genezi vybraných kulturních jevů a jejich sociální kontext.
Odborné dovednosti
Ovládat a aplikovat metody terénního výzkumu.
Pracovat s domácí a zahraniční odbornou literaturou a její poznatky aplikovat v rámci vlastního studia problematiky a terénního výzkumu.
Samostatně realizovat terénní výzkum na zvolené téma.
Kriticky vyhodnotit získaná data z terénního výzkumu a kvalifikovaně je analyzovat.
Doplnit data z terénního výzkumu excerpcí jiných pramenů.
Zpracovat kvalifikovaný odborný text a prezentovat jej.
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Individuální konzultace,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Individuální konzultace,
Samostudium,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Drápala Daniel. Vnímání kulturních odlišností. In: Doušek R.-Drápala D. (eds.): Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě.. Brno, 2015.
  • Jeřábek, R., Maur, E., Štika, J., Vařeka, J. Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska IV. Etnografický a etnický obraz Čech, Moravy a Slezska (1500-1900). Praha, 2004.
  • Semian, M. Název jako symbol regionu. Historická geografie 38 č. 2, s. 335-352. 2012.
  • Šerý, M., Šimáček, P. Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie 118., č. 4, s. 392-414. 2013.
  • Týž. Place and Region: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, s. 475-485. 2003.
  • Zich, F. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha, 2003.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Etnologie (11-6) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Etnologie (11-6) Kategorie: Obory z oblasti historie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -