Lecturer(s)
|
-
Jirava Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
The contents of the course focus on bringing the phenomenon of identities closer (with special regard to their local and regional form), which can now be understood as a social construct influenced by various factors, some of which have considerable flexibility. These identities can be considered as entities evolving in time with the ability to expand and contract, to extinguish existing ones and to create new ones. Within these dynamic processes, they are also prone to internal structural transformations. In addition to the theoretical definition of the basic concepts, the subject will focus on two basic thematic lines: a) the role of the individual and community (in the role of insider and outsider) in forming a common consciousness bound to a particular place or area; b) the importance and the share of cultural elements of material and non-material nature in this process (shared characteristics through which today's inhabitants identify with the locality and the region and which they use to affect the individual aspects or the uniqueness of the territory as seen from the outside), incl. handling of selected phenomena in the role of local and regional attributes (image real / schematized / transformed, "finding new traditions"). In the context of these two axes of focus, attention will be paid to the observation of other functions of selected elements of culture (integration, differentiation), to the role of auto- and heterostereotypes in forming their own identity and to perceiving other (local, regional, provincial) identities, and to the issues of regio- and localcentrism. a) to characterize and appropriately use the basic concepts of identity study and ethnographic zoning b) to characterize and be well versed in the basic classification of material and non-material phenomena of the traditional culture of the Central European space and their genesis; c) to be well versed in the basic concepts and methods of ethnographic field research; (d) to characterize the potential of older sources of research for research and to identify appropriate sources within the defined research objective; e) to be well versed in the basic concepts and methods of the etnocartographic method; f) to establish contact with respondents and conduct field research in accordance with the methodological principles of the field and the Ethical Code of the Czech Ethnographic Society, z.s.
|
Learning activities and teaching methods
|
One-to-One tutorial, Students' self-study, Self-study of literature, Seminar
- Preparation for an examination (30-60)
- 104 hours per semester
- Contact hours
- 26 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizovat a adekvátně užívat základní pojmy studia identit a etnografické rajonizace. |
Charakterizovat a orientovat se v základní klasifikaci materiálních a nemateriálních jevů tradiční kultury středoevropského prostoru a jejich genezi. |
Ovládat základní pojmy a metody etnografického výzkumu. |
Charakterizovat potenciál starších pramenných materiálů pro výzkum a v jeho rámci identifikovat s ohledem na definovaný výzkumný cíl vhodné zdroje. |
Ovládat základní pojmy a metody etnokartografické metody. |
Skills |
---|
Navázat kontakt s respondenty a vést terénní výzkum v souladu s metodologickými zásadami oboru a Etickým kodexem České národopisné společnosti, z. s. |
Číst a porozumět odborné literatuře v domácím a zahraničním jazyce a reflektovat takto získané poznatky pro svůj výzkum a výstupy. |
Realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kvalifikovaně pracovat a vytěžovat starší pramenné materiály. |
Vyhodnotit získaná data. |
Na základě zpracování a interpretace získaných dat vytvořit kultivovaný odborný text různého formátu (rukopisná analýza výzkumu, konferenční příspěvek, materiálový příspěvek nebo studie). |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
Charakterizovat principy etnografické rajonizace, formování kulturních areálů a s nimi svázaných identit. |
Identifikovat doplňkové zdrojové materiály (archivní prameny, ikonografie apod.). |
Popsat a vysvětlit genezi vybraných kulturních jevů a jejich sociální kontext. |
Skills |
---|
Ovládat a aplikovat metody terénního výzkumu. |
Pracovat s domácí a zahraniční odbornou literaturou a její poznatky aplikovat v rámci vlastního studia problematiky a terénního výzkumu. |
Samostatně realizovat terénní výzkum na zvolené téma. |
Kriticky vyhodnotit získaná data z terénního výzkumu a kvalifikovaně je analyzovat. |
Doplnit data z terénního výzkumu excerpcí jiných pramenů. |
Zpracovat kvalifikovaný odborný text a prezentovat jej. |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Seminar |
Self-study of literature |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Drápala Daniel. Vnímání kulturních odlišností. In: Doušek R.-Drápala D. (eds.): Časové a prostorové souvislosti tradiční lidové kultury na Moravě.. Brno, 2015.
-
Jeřábek, R., Maur, E., Štika, J., Vařeka, J. Etnografický atlas Čech, Moravy a Slezska IV. Etnografický a etnický obraz Čech, Moravy a Slezska (1500-1900). Praha, 2004.
-
Semian, M. Název jako symbol regionu. Historická geografie 38 č. 2, s. 335-352. 2012.
-
Šerý, M., Šimáček, P. Vnímání hranic obyvatelstvem regionů s rozdílnou kontinuitou socio-historického vývoje jako dílčí aspekt jejich regionální identity. Geografie 118., č. 4, s. 392-414. 2013.
-
Týž. Place and Region: Regional Identity in Question. Progress in Human Geography 27, s. 475-485. 2003.
-
Zich, F. Regionální identita obyvatel v pohraničí. Praha, 2003.
|