Lecturer(s)
|
-
Švátorová Anna, PhDr. Ph.D.
|
Course content
|
Applied anthropology. Project planning. Governmental institutions. Methodology of project planning. Basic definition of the Logical Framework Approach (LFA) and the SWOT analysis. Methods of problem definition and its role in the strategic and project planning. Interested groups analysis. Project planning - Goal analysis. Definition of purpose, goals and outcomes of the project. Project structure - Logical Framework Matrix. Project activities. Analysis of outcomes. Measurable indicators. Risk assessment. Baiscs of financial plannning. Základy finančního plánování projektu. Project proposal. Methodology of assessment of social, educational and integration projects and integration programs. Social marketing as an instrument of solution for social problems and strategies of social change.
|
Learning activities and teaching methods
|
E-learning, Cooperative instruction, Project-based instruction, Group discussion, Seminar classes, Individual study
- Individual project (40)
- 40 hours per semester
- Contact hours
- 39 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat a popsat základní pojmy a teoretické koncepty sociokulturní antropologie |
popsat základní charakteristiky aplikované antropologie |
komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru |
vvymyslet a navrhnout téma vzdělávacího, rozvojového či integračního projektu |
Skills |
---|
prezentovat výstupy vlastní samostatné práce |
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
využívat elektronické informační zdroje |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
vymezit a charakterizovat roli aplikované antropologie v rámci projektových aktivit v různých kontextech (neziskový sektor, veřejný sektor) |
popsat a aplikovat základní přístupy projektového plánování metodou logického rámce |
charakterizovat klíčové aspekty sociálního marketingu a vytvořit námět vlastní sociálně marketingové kampaně |
Skills |
---|
vytvořit projektový záměr sociálního, vzdělávacího či integračního projektu ve struktuře logického rámce |
využít odpovídajících metod (analýza problému, analýza cílů, logický rámec, aj.) k analytické, plánovací a hodnotitelské roli v projektovém řízení |
aplikovat situační analýzu (SWOT) v různých kontextech |
s využitím odpovídajících metod vytvořit SMART cíle, účel a výstupy projektu |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
E-learning |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Group discussion |
Skills |
---|
Seminar classes |
Project-based instruction |
Skills demonstration |
E-learning |
Cooperative instruction |
Group discussion |
Individual study |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual presentation at a seminar |
Project |
Skills |
---|
Project |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Aune, J.B. Logical Framework Approach and PRA - mutually exklusive or complementary tools for project planning. Development in Practice 10(5): 687-690. 2000.
-
Ervin, Alexander MacKay. Applied anthropology : tools and perspectives for contemporary practice. Boston : Allyn and Bacon, 2000. ISBN 0-321-05690-6.
-
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
Kažmierski, T. - Pelcl, P. Projektové plánování pro neziskové organizace. Praha: Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu., 2003.
-
Kedia, Satish,; Van Willigen, John. Applied anthropology : domains of application. Westport : Praeger, 2005. ISBN 0-275-97842-7.
-
Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
-
Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému.. UK FSV, 2005.
-
Veselý, A., Nekola, M. (Ed.). Analýza a tvorba veřejné politiky: přístupy, metody a praxe. Praha: Slon, 2007.
|