Předmět: Sociální projekty v antropologii

« Zpět
Název předmětu Sociální projekty v antropologii
Kód předmětu KSA/SPRI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 1/LS
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Švátorová Anna, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Aplikovaná antropologie, projektové plánování, veřejná sféra. Metody projektového plánování - základní vymezení metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). Metody strukturace a definování problému. Analýza situace (SWOT). Metody definování problému, tvorba cílů. Definice problému jako nástroj strategického i projektového plánování (strom problému a jeho užití). Analýza zainteresovaných skupin. Projektové plánování - analýza cílů. Definice účelu, cílů a výstupů projektu. Struktura projektu - matice logického rámce (LFM - Logical Framework Matrix). Aktivity projektu. Analýza výstupů měřitelné ukazatele. Analýza rizik. Základy finančního plánování projektu. Analýza vstupů. Projektová žádost. Metody evaluace sociálních, vzdělávacích a integračních projektů a programů. Sociální marketing jako nástroj řešení sociálních problémů a strategie pro sociální změnu. Základní definice, vymezení. Sociální marketing - modely marketingového plánování, strategie, vstupy, výstupy.

Studijní aktivity a metody výuky
E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • E-learning [dáno e-learningovým kurzem] - 17 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 8 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
charakterizovat a popsat základní pojmy a teoretické koncepty sociokulturní antropologie
popsat základní charakteristiky aplikované antropologie
komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru
vymyslet a navrhnout téma vzdělávacího, rozvojového či integračního projektu
Odborné dovednosti
prezentovat výstupy vlastní samostatné práce
kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce
využívat elektronické informační zdroje
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu,
Výsledky učení
Odborné znalosti
vymezit a charakterizovat roli aplikované antropologie v rámci projektových aktivit v různých kontextech (neziskový sektor, veřejný sektor)
popsat a aplikovat základní přístupy projektového plánování metodou logického rámce
charakterizovat klíčové aspekty sociálního marketingu a vytvořit námět vlastní sociálně marketingové kampaně
Odborné dovednosti
vytvořit projektový záměr sociálního, vzdělávacího či integračního projektu ve struktuře logického rámce
využít odpovídajících metod (analýza problému, analýza cílů, logický rámec, aj.) k analytické, plánovací a hodnotitelské roli v projektovém řízení
aplikovat situační analýzu (SWOT) v různých kontextech
s využitím odpovídajících metod vytvořit SMART cíle, účel a výstupy projektu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: samostatně řeší etické problémy,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
E-learning,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Skupinová konzultace,
Přednáška s aktivizací studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Projektová výuka,
Demonstrace dovedností,
E-learning,
Kooperativní výuka,
Skupinová konzultace,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s aktivizací studentů,
Seminární výuka (badatelské metody),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
E-learning,
Projektová výuka,
Kooperativní výuka,
Skupinová konzultace,
Demonstrace dovedností,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Výstupní projekt,
Individuální prezentace,
Skupinová prezentace,
Doporučená literatura
  • Aune, J.B. Logical Framework Approach and PRA - mutually exklusive or complementary tools for project planning. Development in Practice 10(5): 687-690. 2000.
  • Dwyer, J. Liang, Z. Thiessen, V. Project menagement in Health and Community Services. Taylor and Francis. 2019.
  • Ervin, Alexander MacKay. Applied anthropology : tools and perspectives for contemporary practice. Boston : Allyn and Bacon, 2000. ISBN 0-321-05690-6.
  • Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
  • Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
  • Kažmierski, T. - Pelcl, P. Projektové plánování pro neziskové organizace. Praha: Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu., 2003.
  • Kedia, Satish,; Van Willigen, John. Applied anthropology : domains of application. Westport : Praeger, 2005. ISBN 0-275-97842-7.
  • Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
  • Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému.. UK FSV, 2005.
  • Veselý, A., Nekola, M. (Ed.). Analýza a tvorba veřejné politiky: přístupy, metody a praxe. Praha: Slon, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr