|
Vyučující
|
-
Bernášková Veronika, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Aplikovaná antropologie, projektové plánování, veřejná sféra. Metody projektového plánování - základní vymezení metody logického rámce (LFA - Logical Framework Approach). Metody strukturace a definování problému. Analýza situace (SWOT). Metody definování problému, tvorba cílů. Definice problému jako nástroj strategického i projektového plánování (strom problému a jeho užití). Analýza zainteresovaných skupin. Projektové plánování - analýza cílů. Definice účelu, cílů a výstupů projektu. Struktura projektu - matice logického rámce (LFM - Logical Framework Matrix). Aktivity projektu. Analýza výstupů měřitelné ukazatele. Analýza rizik. Základy finančního plánování projektu. Analýza vstupů. Projektová žádost. Metody evaluace sociálních, vzdělávacích a integračních projektů a programů. Sociální marketing jako nástroj řešení sociálních problémů a strategie pro sociální změnu. Základní definice, vymezení. Sociální marketing - modely marketingového plánování, strategie, vstupy, výstupy.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
E-learning, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Skupinová konzultace, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 17 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 8 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat a popsat základní pojmy a teoretické koncepty sociokulturní antropologie |
| popsat základní charakteristiky aplikované antropologie |
| komunikovat o zacílení a profilu studovaného oboru |
| vymyslet a navrhnout téma vzdělávacího, rozvojového či integračního projektu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat výstupy vlastní samostatné práce |
| kriticky reflektovat a porozumět odbornému textu v českém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vymezit a charakterizovat roli aplikované antropologie v rámci projektových aktivit v různých kontextech (neziskový sektor, veřejný sektor) |
| popsat a aplikovat základní přístupy projektového plánování metodou logického rámce |
| charakterizovat klíčové aspekty sociálního marketingu a vytvořit námět vlastní sociálně marketingové kampaně |
| Odborné dovednosti |
|---|
| vytvořit projektový záměr sociálního, vzdělávacího či integračního projektu ve struktuře logického rámce |
| využít odpovídajících metod (analýza problému, analýza cílů, logický rámec, aj.) k analytické, plánovací a hodnotitelské roli v projektovém řízení |
| aplikovat situační analýzu (SWOT) v různých kontextech |
| s využitím odpovídajících metod vytvořit SMART cíle, účel a výstupy projektu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| E-learning, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Projektová výuka, |
| Demonstrace dovedností, |
| E-learning, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostatná práce studentů, |
| Prezentace práce studentů, |
| E-learning, |
| Projektová výuka, |
| Kooperativní výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Výstupní projekt, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Výstupní projekt, |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Aune, J.B. Logical Framework Approach and PRA - mutually exklusive or complementary tools for project planning. Development in Practice 10(5): 687-690. 2000.
-
Dwyer, J. Liang, Z. Thiessen, V. Project menagement in Health and Community Services. Taylor and Francis. 2019.
-
Ervin, Alexander MacKay. Applied anthropology : tools and perspectives for contemporary practice. Boston : Allyn and Bacon, 2000. ISBN 0-321-05690-6.
-
Gardner, Katy; Lewis, David. Anthropology, development and the post-modern challenge. London : Pluto Press, 1996. ISBN 978-0-7453-0747-3.
-
Gwynne, Margaret Anderson. Applied anthropology : a career-oriented approach. Boston : Allyn and Bacon, 2003. ISBN 0-205-35866-7.
-
Kažmierski, T. - Pelcl, P. Projektové plánování pro neziskové organizace. Praha: Regionální environmentální centrum pro střední a východní Evropu., 2003.
-
Kedia, Satish,; Van Willigen, John. Applied anthropology : domains of application. Westport : Praeger, 2005. ISBN 0-275-97842-7.
-
Örtengren, K. The Logical Framework Approach. SIDA, 2003.
-
Veselý, A. Metody a metodologie vymezení problému.. UK FSV, 2005.
-
Veselý, A., Nekola, M. (Ed.). Analýza a tvorba veřejné politiky: přístupy, metody a praxe. Praha: Slon, 2007.
|