Vyučující
|
-
Novotný Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Brewin Alois, Doc. Ph.D.
-
Krechovská Dana, Doc. M.A., Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Role terénního výzkumu při konstituci disciplíny 2. B.K. Malinowski a (nejen) zúčastněné pozorování 3. Miklucho-Maklaj a jeho (zapomenutý) odkaz 4. Specifika antropologického terénního výzkumu 5. Vymezení antropologického metodologického arzenálu vůči postupům a technikám příbuzných disciplín 6. Možnosti a limity antropologických výzkumných technik 7. Role výzkumníka v terénu 8. Etický rozměr terénního výzkumu 9. Aplikovaná antropologie a výzkum "na zakázku" 10. Otázka volby vlastního tématu a odpovídajících technik sběru dat 11. Otázka publikace, popř. jiných druhů zveřejnění výsledků výzkumu 12. Otázka financování výzkumu; granty, projekty. 13. FAQ (často kladené dotazy)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 51 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
porozumět odborně situované přednášce |
samostatně vymyslet a navrhnout téma (terénního) výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce |
číst a porozumět odbornému textu |
transformovat obsah odborného textu na vlastní výzkum, badatelskou práci |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější metodologické přístupy (strukturalistický, strukturálně-funkcionalistický, kognitivní, interpretativistický, feministické přístupy) |
charakterizovat a popsat různá témata spojená s etnografickým výzkumem (výběr tématu, přístup do terénu, vztah k informátorům, apod.) |
pojednat etický rozměr výzkumu |
Odborné dovednosti |
---|
vytvořit a navrhnout design etnografického výzkumu - od práce v terénu po psaní etnografického textu |
aplikovat základní metody a techniky etnografického výzkumu (zúčastněné pozorování, etnografické interview, dotazníky, prostorové mapy, příbuzenské diagramy, práce s biografiemi, analýza sociální scény, studie komunity, případová studie, studium institucí atd.) |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Samostudium, |
Přednáška s diskusí, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Výuka podporovaná multimédii, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Demonstrace dovedností, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti |
---|
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Skupinová prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Ústní zkouška, |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Doporučená literatura
|
-
AbuLughod, Lila. Can There Be A Feminist Ethnography?. Women and Performance, 1990.
-
Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
-
Briggs, Jane, L. Never in Anger: Portrait of An Eskimo Family. , CambridgeMassachusetts, London, England: Harvard University Press, 1970.
-
Crone, Julia G. and Michael Angrosino. Field Projects in Anthropology. A Student Handbook. Prospect Heights, Ill, Waveland Press, 1992.
-
Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
-
Ginsburg, Faye, D. Contested Lives. The Abortion Debate in an American Community. Berkeley, Los Angeles, University of Clifornia Press, 1989.
-
Lofland, John; Lofland, Lyn H. Analyzing social settings : a guide to qualitative observation and analysis. Belmont : Wadsworth Publishing Company, 1995. ISBN 0-534-24780-6.
-
Myerhoff, Barbara. Number Our Days. Culture and Community Among Elderly Jews in an American Ghetto. New York, Dutton, 1979.
-
Rabinow, Paul. Reflections on fieldwork in Morocco. [1st ed.]. Berkeley : University of California Press, 1977. ISBN 0-520-03529-1.
|