Předmět: Terénní výzkum

« Zpět
Název předmětu Terénní výzkum
Kód předmětu KSA/TEV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 1ZS
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Novotný Jiří, Mgr. Ph.D.
  • Brewin Alois, Doc. Ph.D.
  • Krechovská Dana, Doc. M.A., Ph.D.
Obsah předmětu
1. Role terénního výzkumu při konstituci disciplíny 2. B.K. Malinowski a (nejen) zúčastněné pozorování 3. Miklucho-Maklaj a jeho (zapomenutý) odkaz 4. Specifika antropologického terénního výzkumu 5. Vymezení antropologického metodologického arzenálu vůči postupům a technikám příbuzných disciplín 6. Možnosti a limity antropologických výzkumných technik 7. Role výzkumníka v terénu 8. Etický rozměr terénního výzkumu 9. Aplikovaná antropologie a výzkum "na zakázku" 10. Otázka volby vlastního tématu a odpovídajících technik sběru dat 11. Otázka publikace, popř. jiných druhů zveřejnění výsledků výzkumu 12. Otázka financování výzkumu; granty, projekty. 13. FAQ (často kladené dotazy)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Výuka podporovaná multimédii, Individuální konzultace, Seminární výuka, Samostudium literatury
  • Kontaktní výuka - 65 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 51 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
porozumět odborně situované přednášce
samostatně vymyslet a navrhnout téma (terénního) výzkumu
Odborné dovednosti
číst a porozumět odbornému textu v anglickém jazyce
číst a porozumět odbornému textu
transformovat obsah odborného textu na vlastní výzkum, badatelskou práci
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější metodologické přístupy (strukturalistický, strukturálně-funkcionalistický, kognitivní, interpretativistický, feministické přístupy)
charakterizovat a popsat různá témata spojená s etnografickým výzkumem (výběr tématu, přístup do terénu, vztah k informátorům, apod.)
pojednat etický rozměr výzkumu
Odborné dovednosti
vytvořit a navrhnout design etnografického výzkumu - od práce v terénu po psaní etnografického textu
aplikovat základní metody a techniky etnografického výzkumu (zúčastněné pozorování, etnografické interview, dotazníky, prostorové mapy, příbuzenské diagramy, práce s biografiemi, analýza sociální scény, studie komunity, případová studie, studium institucí atd.)
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Samostudium,
Přednáška s diskusí,
Individuální konzultace,
Přednáška s diskusí,
Výuka podporovaná multimédii,
Individuální konzultace,
Seminární výuka (badatelské metody),
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Seminární výuka (badatelské metody),
Individuální konzultace,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Demonstrace dovedností,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Samostatná práce studentů,
Individuální konzultace,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Skupinová prezentace,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • AbuLughod, Lila. Can There Be A Feminist Ethnography?. Women and Performance, 1990.
  • Agar, Michael H. The professional stranger : an informal introduction to ethnography. San Diego : Academic Press, 1996. ISBN 0-12-044470-4.
  • Briggs, Jane, L. Never in Anger: Portrait of An Eskimo Family. , CambridgeMassachusetts, London, England: Harvard University Press, 1970.
  • Crone, Julia G. and Michael Angrosino. Field Projects in Anthropology. A Student Handbook. Prospect Heights, Ill, Waveland Press, 1992.
  • Emerson, Robert M.; Fretz, Rachel I. Writing ethnographic fieldnotes. Chicago : The University of Chicago Press, 1995. ISBN 0-226-20681-5.
  • Ginsburg, Faye, D. Contested Lives. The Abortion Debate in an American Community. Berkeley, Los Angeles, University of Clifornia Press, 1989.
  • Lofland, John; Lofland, Lyn H. Analyzing social settings : a guide to qualitative observation and analysis. Belmont : Wadsworth Publishing Company, 1995. ISBN 0-534-24780-6.
  • Myerhoff, Barbara. Number Our Days. Culture and Community Among Elderly Jews in an American Ghetto. New York, Dutton, 1979.
  • Rabinow, Paul. Reflections on fieldwork in Morocco. [1st ed.]. Berkeley : University of California Press, 1977. ISBN 0-520-03529-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr