Lecturer(s)
|
-
Pavlíček Yana, Mgr. Ph.D.
-
Brewin Alois, Doc. Ph.D.
-
Zajícová Naďa, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Religion as social system 2. Variety of religious activities and ritual 3. Cognitive function of religion 4. Religion as symbolic system 5. Rituals of intiation
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Group discussion, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 35 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
Skills |
---|
porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
využívat elektronické informační zdroje |
odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat základní antropologické přístupy k náboženství |
vymezit a charakterizovat náboženství jako způsob komunikace |
identifikovat a vysvětlit ideologickou funkci náboženství podporující sociální řád na jedné straně a jeho resistentní potenciál vůči politického systému na straně druhé |
Skills |
---|
rozpoznat a hodnotit způsoby, jakým lidé skrze náboženství vyjadřují světový názor a své postoje k nadpřirozenému |
kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Group discussion |
Self-study of literature |
Students' portfolio |
Skills |
---|
Group discussion |
Seminar |
Seminar classes |
Self-study of literature |
Textual studies |
Competences |
---|
Lecture |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Skills |
---|
Seminar work |
Group presentation at a seminar |
Skills demonstration during practicum |
Recommended literature
|
-
Douglas, M. Social and religious symbolism of the Lele. In: Implicit meanings. London: Routledge, 1975.
-
Holý, L. Kulturní konstrukce reality - čarodějnictví.. Národopisný věštník. VIII (50)., 1991.
-
Lenderová, M. První česká matka po smrti upálena" aneb Pohřeb paní Augusty Braunerové. In: Lorenzová, H. - Petrasová, T. (eds.): Fenomén smrti v české kultuře 19. století.. Praha, 2001.
-
Metclaf, P. - Huntington, R. Symbolic Associations of Death. In: Hicks, D. (ed.): Ritual and Belief. Boston: McGraw-Hill College, 1999.
-
Turner, Victor. Průběh rituálu. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-900-3.
-
Vlnas, V. Druhý život barokního pohřbu. In: Lorenzová, H. - Petrasová, T. (eds.): Fenomén smrti v české kultuře 19. stoletíí. Praha, 2001.
-
Whitaker III, W.W. The Contemporary American Funeral Ritual. In: Hicks, D. (ed.): Ritual and Belief. Boston: McGraw-Hill College, 1999.
|