|
Lecturer(s)
|
-
Votík Jiří, Mgr. Ph.D.
-
Irber Tomáš, doc. Ph.D.
-
Boušková Lenka, Mgr. Ph.D.
|
|
Course content
|
1. Religion as social system 2. Variety of religious activities and ritual 3. Cognitive function of religion 4. Religion as symbolic system 5. Rituals of intiation
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, Students' portfolio, Group discussion, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies, Seminar
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 35 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat základní teoretická a metodologická východiska sociální a kulturní antropologie |
| popsat a charakterizovat základní myšlenkové směry (paradigmata) sociální a kulturní antropologie |
| na základě svých znalostí vymyslet a navrhnout vlastní badatelské téma |
| formálně prezentovat téma z oblasti sociální a kulturní antropologie, etnologie |
| Skills |
|---|
| porozumět odbornému společenskovědnímu textu |
| napsat kultivovaný odborný text na dané téma |
| využívat elektronické informační zdroje |
| odlišit literaturu z různých úseků vývoje disciplíny |
| aplikovat obecné teoretické a metodologické modely sociální a kulturní antropologie ve vztahu k dílčímu tématu |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| charakterizovat základní antropologické přístupy k náboženství |
| vymezit a charakterizovat náboženství jako způsob komunikace |
| identifikovat a vysvětlit ideologickou funkci náboženství podporující sociální řád na jedné straně a jeho resistentní potenciál vůči politického systému na straně druhé |
| Skills |
|---|
| rozpoznat a hodnotit způsoby, jakým lidé skrze náboženství vyjadřují světový názor a své postoje k nadpřirozenému |
| kriticky reflektuje prameny a literaturu, se kterou pracuje |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Self-study of literature |
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Group discussion |
| Self-study of literature |
| Students' portfolio |
| Skills |
|---|
| Group discussion |
| Seminar |
| Seminar classes |
| Self-study of literature |
| Textual studies |
| Competences |
|---|
| Lecture |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Oral exam |
| Seminar work |
| Skills |
|---|
| Seminar work |
| Group presentation at a seminar |
| Skills demonstration during practicum |
|
Recommended literature
|
-
Douglas, M. Social and religious symbolism of the Lele. In: Implicit meanings. London: Routledge, 1975.
-
Holý, L. Kulturní konstrukce reality - čarodějnictví.. Národopisný věštník. VIII (50)., 1991.
-
Lenderová, M. První česká matka po smrti upálena" aneb Pohřeb paní Augusty Braunerové. In: Lorenzová, H. - Petrasová, T. (eds.): Fenomén smrti v české kultuře 19. století.. Praha, 2001.
-
Metclaf, P. - Huntington, R. Symbolic Associations of Death. In: Hicks, D. (ed.): Ritual and Belief. Boston: McGraw-Hill College, 1999.
-
Turner, Victor. Průběh rituálu. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-7226-900-3.
-
Vlnas, V. Druhý život barokního pohřbu. In: Lorenzová, H. - Petrasová, T. (eds.): Fenomén smrti v české kultuře 19. stoletíí. Praha, 2001.
-
Whitaker III, W.W. The Contemporary American Funeral Ritual. In: Hicks, D. (ed.): Ritual and Belief. Boston: McGraw-Hill College, 1999.
|