Lecturer(s)
|
-
Pohorecký Tomáš, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Religion and the antropology of religion 2. Moral, ethics, law. Anthropology of the law. 3. Politics and political anthropology 4. Social diferentiation and social solidarity: age, age groups 5. Social diferentiation and social solidarity gender 6. Social diferentiation and social solidarity: castes, classes, statuses, segments 7. Language and the anthropology of language 8. Social (cultural) construction of reality 9. Anthropology as a science, methodology of contemporary researches. 10. Anthropological studies of complex societies (urban anthropology, studies of cultural change) 11. Specialization in the framework of social and cultural anthropology: applied social anthropology, historical anthropology and visual anthropology. 12.Oportunities for utilization of anthropological knowledge in the context of the contemporary Czech society. Working and research opportunities.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, E-learning, Cooperative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Students' portfolio, One-to-One tutorial, Group discussion, Task-based study method, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Undergraduate study programme term essay (20-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for formative assessments (2-20)
- 20 hours per semester
- Contact hours
- 52 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 30 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 40 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat sociální a kulturní antropologii ve vztahu k ostatním společenskovědním, přírodovědným i humanitním disciplínám |
vymezit a vysvětlit klíčové pojmy, koncepty a teorie sociální a kulturní antropologie a použít je při interpretaci relevantních společenských jevů a témat |
popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
vyjmenovat antropology, kteří se nejvýrazněji podíleli na formování sociální a kulturní antropologie, a vysvětlit kriticky zhodnotit jejich základní myšlenky |
vysvětlit a využít základní metodologické postupy používané v rámci sociální a kulturní antropologie |
Skills |
---|
z hlediska současných teoretických přístupů kriticky reflektovat a analyzovat příklady výzkumů, které se uskutečnily ve 20. století v rámci sociální a kulturní antropologie |
s použitím základních metodologických postupů používaných v rámci sociální a kulturní antropologie navrhnout jejich uplatnění a využití ve výzkumném projektu |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat z antropologické perspektivy politické systémy, právo, náboženství a umění |
charakterizovat a hodnotit otázku sociální organizace a diferenciace na bázi genderu a věku, resp. na bázi tříd, kast, segmentů a sociálních skupin |
vysvětlit a zhodnotit problematiku vztahu kultury a jazyka, epistemologická východiska antropologického poznání |
popsat a prezentovat vybrané etnografické a historické příklady, související publikace a významné badatele |
Skills |
---|
porovnat a využít možnosti antropologie ve sféře praxe |
kriticky reflektovat prameny, literaturu a audiovizuální záznamy, se kterými pracuje |
vytvořit jednoduchý teoreticky i metodologicky fundovaný výzkumný design |
samostatně interpretovat text |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
E-learning |
Multimedia supported teaching |
Task-based study method |
Textual studies |
Project-based instruction |
Cooperative instruction |
Group discussion |
Self-study of literature |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Skills |
---|
Seminar classes |
E-learning |
Collaborative instruction |
Cooperative instruction |
Project-based instruction |
Multimedia supported teaching |
Students' portfolio |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Task-based study method |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Test |
Seminar work |
Skills |
---|
Test |
Skills demonstration during practicum |
Seminar work |
Recommended literature
|
-
Balandier, Georges. Politická antropologie. Praha : Dauphin, 2000. ISBN 80-86019-90-X.
-
Berger, Peter Ludwig; Luckmann, Thomas. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. 1. vyd. Praha : Centrum pro studium demokracie a kultury, 1999. ISBN 80-85959-46-1.
-
Bourdieu, Pierre. Nadvláda mužů. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-775-5.
-
Disman, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost : příručka pro uživatele. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0139-7.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie : příbuzenství, národnostní příslušnost, rituál. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-465-6.
-
Goffman, Erving. Stigma : poznámky k problému zvládání narušené identity. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2003. ISBN 80-86429-21-0.
-
Holý, Ladislav. Malý český člověk a velký český národ : národní identita a postkomunistická transformace společnosti. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-97-4.
-
Kaufmann, Jean-Claude. Chápající rozhovor. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
-
Murphy, Robert F. Umlčené tělo. Vyd. 1. Praha : Sociologické nakladatelství, 2001. ISBN 80-85850-98-2.
-
Salzmann, Zdeněk. Jazyk, kultura a společnost : úvod do lingvistické antropologie. Praha : Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1997.
-
Silverman, David. Doing qualitative research : a practical handbook. London : SAGE Publications, 2005. ISBN 1-4129-0197-9.
-
Vašíček, Zdeněk. Obrazy minulosti. Praha: Prostor, 1996.
|