|
Lecturer(s)
|
|
|
|
Course content
|
Circumstances of the origins and development of the Czech ethnography Interest in "folk culture": The first wave of the institucionalization of the discipline: personalities, writings, institutions Competition of Czech and German research tradition Slovakia as a ethnographical field Establishment of the discipline in Czech universities Issue of national and political instrumentalization of ethnographical methods and knowledge Marxist ethnography in Czech Anthropologization of ethnography after 1989
|
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion, One-to-One tutorial, Seminar classes, Individual study, Students' self-study, Self-study of literature, Textual studies
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Preparation for comprehensive test (10-40)
- 40 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 51 hours per semester
|
| prerequisite |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat a interpretovat základní díla sociální a kulturní antropologie |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| vést debatu nad odborným textem |
| charakterizovat a vysvětlit základní chronologii českých a evropských dějin |
| Skills |
|---|
| využívat elektronické informační zdroje |
| využívat tištěné informační zdroje |
| napsat kultivovaný odborný text |
| porozumět a interpretovat odborný text v českém jazyce |
| porozumět a interpretovat odborný text v cizím jazyce |
| learning outcomes |
|---|
| Knowledge |
|---|
| popsat dějiny hlavních českých (československých) etnografických institucí |
| charakterizovat a vysvětlit nejvýznamnější teoretické koncepty |
| charakterizovat historický vývoj oboru v českých zemích a na Slovensku |
| vyjmenovat přední osobnosti, které formovaly domácí akademickou podobu disciplíny a kriticky hodnotit jejich díla |
| Skills |
|---|
| kontextuálně zařadit českou etnografickou tradici do širších souvislostí vývoje disciplíny v Evropě |
| posoudit a zhodnotit specifika domácího oborového myšlení a jeho přínos ke středoevropské etnologické tradici |
| analyzovat a kriticky hodnotit dobové teoretické a metodologické badatelské přístupy |
| teaching methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Lecture supplemented with a discussion |
| Textual studies |
| Self-study of literature |
| One-to-One tutorial |
| Skills |
|---|
| Individual study |
| One-to-One tutorial |
| Self-study of literature |
| Textual studies |
| Seminar classes |
| assessment methods |
|---|
| Knowledge |
|---|
| Combined exam |
| Test |
| Skills |
|---|
| Skills demonstration during practicum |
| Test |
|
Recommended literature
|
-
Bausinger H. Volkskunde von der Altertumsforschung zur Kulturanalyse. Berlin u.?a. 1971, Nachdr. Darmstadt 1987, 1987.
-
Brouček S. České národopisné hnutí na konci 19. století. Praha, 1979.
-
Eriksen, Thomas Hylland. Etnicita a nacionalismus : antropologické perspektivy. Praha : Sociologické nakladatelství (SLON), 2012. ISBN 978-80-7419-053-7.
-
Horák, J. Národopis československý. Praha, 1933.
-
Lozoviuk, P. Interethnik im Wissenschaftsprozess. Deutschsprachige Volkskunde in Böhmen und ihre gesellschaftlichen Auswirkungen. Leipzig, 2008.
-
Lozoviuk, Petr. Etnicita a nacionalismus v diskurzu 20. století : příspěvek intelektuálů z českých zemí ke studiu kolektivních identit. 1. vyd. Brno : Centrum pro studium demokracie a kultury, 2012. ISBN 978-80-7325-283-0.
|