Vyučující
|
-
Pavlovič Milan, Ing. Ph.D.
-
Beneš František, doc. Ing. CSc.
|
Obsah předmětu
|
1. Správní služba, státní služba - služební poměr 2. Historické zakotvení státní služby 3. Modely státní služby 4.Státní služba v zemích EU a v EU 5.Státní služba a ČR 6.Platná právní úprava státní služby - zákon o státní službě, vztah k zákoníku práce 7.Zvláštní právní úpravy služebního poměru 8.Postavení státních zaměstnanců, postavení zaměstnanců územních samosprávných celků 9.Služební poměr - práva a povinnosti státních zaměstnanců, vzdělávání pro státní službu a ve státní službě, kariérní řád. 10.Profesní etika, etické kodexy státních zaměstnanců v ČR a v EU 11.Personální management, komunikace, komunikační dovednosti, konflikty a jejich řešení 12.Řízení a vedení, umění leadershipu; koučování, moderace a facilitace 13.Hodnocení pracovního výkonu, motivace vs. manipulace, obrana proti manipulaci, šikana
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Cvičení
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 16 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 10 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
detailně se orientovat se v problematice veřejné správy (státní správy i samosprávy), v její struktuře, pověřeních, rolích a úkolech apod. Disponovat detailními znalostmi právních základů státní správy i samosprávy v ČR. Rozlišovat různé typy institucí a organizací státní správy a jejich funkce, role a úkoly v praxi. Rozlišovat výkon samostatné vs. přenesené působnosti v rámci územních samosprávných celků. Disponovat základními přehledovými znalosti z oblasti řízení lidských zdrojů a personálního managementu. Uvědomovat si důležitost adekvátní nejen znalostní, ale i dovednostní vybavenosti pro výkon činností ve státní správě i samosprávě |
Odborné dovednosti |
---|
disponovat základními komunikačními dovednostmi umožňujícími/dále zefektivňujícími komunikaci s podřízenými (z úrovně vedoucího zaměstnance), spolupracovníky, jakož specificky i občany jako klienty veřejné správy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
osvojit si ucelené spektrum detailních znalostí z oblasti státní služby v ČR. Rozlišovat a umět argumentovat rozdíly v postavení státních zaměstnanců, úředníků územních samosprávných celků a ostatních zaměstnanců veřejného sektoru v ČR. Orientovat se v otázkách profesní etiky v podmínkách české veřejné správy. Po odborné stránce se seznámit se s tzv. ?soft-skills? a jejich významem pro efektivní výkon činnosti vedoucího zaměstnance ve veřejné i soukromé správě |
Odborné dovednosti |
---|
osvojit si konkrétní přístupy, metody a techniky zvládání běžných i náročných komunikačních situací (např. krizová komunikace s klientem, řešení konfliktů cestou konsensu i kompromisu ad.) Položit základy osobního instrumentária manažerských nástrojů umožňujících efektivní vedení lidí; seznámit se s technikami leadershipu, koučování, moderace či facilitace Osvojit si manažerské postupy využitelné v rámci řízení a hodnocení pracovního výkonu, motivace a podpory podřízených ad |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Cvičení (praktické činnosti), |
Hodnotící metody |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Armstrong, Michael. Řízení pracovního výkonu v podnikové praxi : cesta k efektivitě a výkonnosti. 1. vyd. Praha : Fragment, 2011. ISBN 978-80-253-1198-1.
-
Beck, Gloria. Zakázaná rétorika : 30 manipulativních technik. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1743-2.
-
BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management.. Brno: Computer Press,, 2006. ISBN 80-251-0396-X.
-
BELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení : východiska, metody, cvičení a hry. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-479-6.
-
Dvořáková, Zuzana. Řízení lidských zdrojů. V Praze : C.H. Beck, 2012. ISBN 978-80-7400-347-9.
-
Nakonečný, Milan. Motivace pracovního jednání a její řízení. Vyd. 1. Praha : Management Press, 1992. ISBN 80-85603-01-2.
-
Nazare-Aga, Isabelle. Nenechte sebou manipulovat. Vyd. 2. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-049-6.
-
Plamínek, Jiří; Franc, Daniel. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. 2., dopl. vyd. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4484-1.
-
WATZLAWICK, P. Úvod do neštěstí. Praha, 2010. ISBN 978-80-7367-675-9.
|