Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta (rozumí se jedinec, rodina, skupina a komunita) 2) Rizika dualních vztahů při výkonu profese sociální práce (osobní vztahy, speciální vztahy, sexuální vztahy, online vztahy) 3) Reflexe nastavení hranic intervence a spolupráce s klientem 4) Etický kodex sociálních pracovníků ČR a jeho aplikace v kontaktní práci 5) Kontaktní práce v kontextu nízkoprahových služeb
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 24 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozeznat diverzitu přístupů v sociální práci |
popsat a vysvětlit základní dilema v sociální práci |
Odborné dovednosti |
---|
používat základní termíny odpovídající pojmosloví oboru |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
vysvětlit principy tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta |
vysvětlit rizika kontaktní práce |
popsat specifika kontaktní práce v kontextu nízkoprahových služeb |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat zásady tvorby profesionálního vztahu sociálního pracovníka a klienta |
nastavit hranice intervence |
projevovat respekt ke klientovi, usilovat o rovnoprávné vztahy mezi lidmi bez jakékoliv diskriminace |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Diskuse, |
Řešení problémů, |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Samostudium, |
Prezentace práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Odborné dovednosti |
---|
Test, |
Obecné způsobilosti |
---|
Test, |
Doporučená literatura
|
-
Cooper, Frank. Professional boundaries in social work and social care : a practical guide to understanding, maintaining and managing your professional boundaries. First published. 2012. ISBN 978-1-84905-215-3.
-
Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-181-6.
-
Schmidbauer, Wolfgang. Syndrom pomocníka : [podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích]. Vyd. 1. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-7.
-
Wedlichová, Iva. Terénní sociální práce v praxi. U?sti? nad Labem: UJEP, 2008.
|