Předmět: Metody analýzy médií

« Zpět
Název předmětu Metody analýzy médií
Kód předmětu KSS/1MEMZ
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 7
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šebík Anton, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. klasické výzkumy médií 2. focus groups 3. dotazníkové metody 4. mediální deníky 5. výzkumy sledovanosti, peoplemetry 6. etnografie mediálních a zpravodajských organizací 7. obsahová analýza 8. sémiotická analýza 9. konverzační analýza 10. kombinované metody v mediální analýze 11.-12. komparativní, historická a komparativněhistorická metoda v mediologii 13. nové trendy: internetový výzkum

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s diskusí, Projektová výuka, Diskuse, Dialogická výuka, Prezentace práce studentů, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 35 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15] - 15 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
číst v anglickém jazyce.
popsat formování sociologických perspektiv při využívání sociologických metod.
charakterizovat základní poznatky vyplývající z empirických kvantitativních výzkumů.
popsat a vysvětlit základní sociologické metody.
Odborné dovednosti
vytvořit po formální stránce akceptovatelný odborný výstup.
aktivně používat zahraniční databáze odborných časopisů.
samostatně aplikovat a interpretovat poznatky vyplývající z aplikace kvantitativních metod.
používat adekvátní termíny odpovídající pojmosloví oboru v českém a anglickém jazyce.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy,
Výsledky učení
Odborné znalosti
popsat vybrané metody studia mediálních obsahů, účinků a výzkumu publika (dotazníkové šetření, focus group, etnografické metody výzkumu, obsahová analýza, semiotická analýza).
identifikovat vhodné možnosti aplikace těchto metod.
zdůvodnit teoreticky své hypotézy.
Odborné dovednosti
aplikovat metody na vlastní výzkumný problém.
volit vhodnou kombinaci několika vybraných metod pro řešení vlastního výzkumného problému.
realizovat vlastní výzkum ve kterém uplatní vhodnou kombinaci několika vybraných metod.
prezentovat výsledky vlastního výzkumu v odborné studii.
formulovat výzkumné otázky a hypotézy.
Obecné způsobilosti
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s diskusí,
Seminární výuka (diskusní metody),
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Projektová výuka,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Odborné dovednosti
Přednáška s diskusí,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Obecné způsobilosti
Přednáška s diskusí,
Projektová výuka,
Prezentace práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Kombinovaná zkouška,
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Obecné způsobilosti
Individuální prezentace,
Výstupní projekt,
Doporučená literatura
  • Berelson, B., Janowitz, M. Reader in Public Opinion and Communication. The Free Press, 1966.
  • Boyd-Barrett, Oliver; Newbold, Chris. Approaches to media : a reader. 1st ed. London : Arnold, 1995. ISBN 0-340-65229-2.
  • Buriánek, J. Sémantický diferenciál jako technika sociologického výzkumu. Sociologický časopis 6/1988. str. 645 - 656, 1988.
  • Fiske, John. Introduction to communication studies. 2nd ed. London : Routledge, 1990. ISBN 0-415-04672-6.
  • Hansen, Anders. Mass communication research methods. Hampshire : PALGRAVE, 1998. ISBN 0-333-61710-X.
  • Jensen, Klaus Bruhn; Jankowski, Nicholas W. A handbook of qualitative methodologies for mass communication research. 1st ed. London : Routledge, 1991. ISBN 0-415-05405-2.
  • Katz, E. Dvoustupňový tok komunikace: nejnovější zpráva o hypotéze. In: Jirák, J., Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha, Karolinum, 2000.
  • Klapper, J. The Effects of Mass Communication. Illinois. Glencoe, 1960.
  • Neuendorf, Kimberly A. The content analysis guidebook. Thousand Oaks : Sage Publications, 2002. ISBN 0-7619-1978-3.
  • Noelleová, Elisabeth. Výzkum veřejného mínění : úvod do metod demoskopie. 1. vyd. Praha : Svoboda, 1968.
  • Punch, Keith F. Developing effective research proposals. London : SAGE Publications, 2000. ISBN 0-7619-6356-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr