Vyučující
|
-
Grosová Andrea Dagmar, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Praktická lekce: zdroje dat a světové populační trend 2.-3. Velké demografické teorie I: Malthusova teorie, teorie demografické transice. 4.-5. Velké demografické teorie II: Teorie druhé demografické transice. 6. Epidemiologická transice a prodlužování věku dožití. 7. Sociální stratifikace a zdraví 8. Praktická lekce: jak měřit nerovnost 9.-10. Trendy plodnosti v západních společnostech 11. Populační vývoj, "populační exploze" a fertilita ve třetím světě 12. Stabilita partnerských vztahů: příčiny a důsledky
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Seminární výuka, Přednáška
- Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 30 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Příprava na dílčí test [2-10]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
používat odbornou terminologii sociálních věd k danému tématu |
uplatnit elementární funkční gramotnost |
Odborné dovednosti |
---|
číst odborné texty v anglickém jazyce |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
popsat hlavní trendy globálního demografického vývoje |
charakterizovat demografická specificka různých světových regionů |
Odborné dovednosti |
---|
rozumět demografickým ukazatelům a umět je prakticky používat v demografických příručkách a statistických ročenkách |
predikovat následky dřívějších demografických událostí do budoucnosti |
interpretovat demografické, společenské, biologické a ekonomické procesy jako provázaný celek příčin a následků |
Obecné způsobilosti |
---|
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška založená na výkladu, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti |
---|
Seminární výuka (diskusní metody), |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Skupinová prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Adams, Bert N.; Trost, Jan. Handbook of world families. Thousand Oaks : SAGE Publications, 2005. ISBN 0-7619-2763-8.
-
Preston, Samuel; Heuveline, Patrick; Guillot, Michel. Demography : measuring and modeling population processes. Malden : Blackwell, 2000. ISBN 978-1557864512.
|